SOS Alarm och Västra Götalandsregionen ingår nytt partnerskapsavtal
Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i Västra Götalandsregionen har beslutat om ett nytt partnerskapsavtal med SOS Alarm. Partnerskapet innebär att SOS Alarm och Västra Götalandsregionen inleder ett nytt samarbete gällande hanteringen av larmtjänsten. SOS Alarm får i uppdrag att ombesörja den initiala bedömningen genom prioritering av vårdsökande på 112. Västra Götalandsregionen (Sjukvårdens larmcentral, SvLc) hanterar sedan dirigeringen av regionens ambulansresurser. Avtalet träder i kraft den 1 oktober 2024 och gäller i två år med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.
– Samarbetsformerna mellan SOS Alarm och Västra Götalandsregionen har utarbetats på ett systematiskt och noggrant sätt. Jag är oerhört glad för det fina gemensamma arbete som har lett fram till ett nytt avtal där vi har hittat nya vägar för samarbete. SOS Alarm kommer även fortsättningsvis vara en konstruktiv partner med målet att utveckla och leverera en larmtjänst med hög kvalitet, säger Madeleine Raukas, VD för SOS Alarm.
SOS Alarm kommer att göra den initiala bedömningen och sätta en prioritet för den som söker vård via larmnumret 112. SOS Alarm kommer också i ett tidigt skede kunna hänvisa vårdsökande som inte har behov av ambulans till annan vårdnivå, som till exempel 1177. Vid akut livshotande fall (prio 1) överförs samtalet direkt till SvLc för dirigering av ambulans. Lägre prioriteter hanteras av SvLc i det så kallade väntrummet där det finns möjlighet till fortsatt kontakt med patienten samt möjlighet att ändra prioriteringen vid behov. Samarbetsformen leder till färre antal överlämningar i larmkedjan vilket bidrar till en god patientsäkerhet.
SOS Alarm har statens uppdrag att svara på inkommande 112-samtal samt fastställa den hjälpsökandes position. Uppdraget från Sveriges regioner utformas därefter i dialog och avtal med respektive region. SOS Alarm finns i hela Sverige vilket bidrar till en robust larmhantering med god redundans där den nationella förmågan kan nyttjas vid ökad belastning lokalt eller vid stora kriser och händelser.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
Säkerhetsarbetet inför Eurovision i Malmö tilldelas SOS Alarms 112-pris11.2.2025 15:21:56 CET | Pressmeddelande
2025 års 112-pris tilldelas Malmö stad, Polisen i Malmö och Sveriges Television för säkerhetsarbetet inför Eurovision Song Contest i maj 2024.
Påminnelse om pressinbjudan till 112-dagen 202510.2.2025 10:18:22 CET | Pressmeddelande
Välkommen till årets 112-dag där frågor om beredskap och samarbete under kris kommer att diskuteras.
Pressinbjudan till 112-dagen 20253.2.2025 09:59:08 CET | Pressmeddelande
Temat för årets upplaga av 112-dagen är Är Sverige redo för kris? Det militära och civila i Sverige försvaret står inför den största upprustningen i modern tid. För att uppnå ökad motståndskraft krävs nya arbetsmetoder och närmare samarbeten mellan det offentliga och civila samhällets aktörer. Hur ser Sveriges förmåga att hantera stora utmaningar, från samhällsstörningar till höjd beredskap och krig, ut? Är vi förberedda för att hantera det oväntade och hur kan myndigheter och näringsliv arbeta tillsammans för att möta nya hot?
Historiskt korta svarstider på nödnumret 11214.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nödnumret 112 har under 2024 haft en medelsvarstid på 6,6 sekunder - de lägsta svarstiderna på 12 år. Det är första gången under samma tidsperiod som målet om en svarstid på 8 sekunder uppnås.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum