Ny rapport: Fast fashion är ett monster i garderoben

Idag köper svensken i genomsnitt 25 plagg per år, strumpor och underkläder undantaget. Det är tjugo plagg för mycket. I en klimatanpassad garderob kan bara fem nya plagg per år hängas in, och plagget måste även klara 270 användningar. Det visar Naturskyddsföreningens nya rapport Monstret i garderoben. Idag används en t-shirt enbart runt 30 gånger.

– Fast fashion är en affärsmodell som aldrig kan bli hållbar. Idag konsumeras enorma mängder billiga kläder av dålig kvalitet, som bara används en kort tid och som inte ens återvinns, vilket tär på naturen och ger stora klimatutsläpp. Fast fashion är out of fashion, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen har räknat ut vad en klimatsmart, resurssnål och rättvis garderob innehåller. I en hållbar garderob ingår 74 plagg, och fem nya plagg kan tillföras varje år. Varje plagg måste då klara 270 användningar, vilket kan översättas till att plagget kan användas en gång i veckan i fem år.

Men idag köper svensken i genomsnitt 25 plagg per år (strumpor och underkläder samt privatimport undantaget). En klänning används i genomsnitt 26 gånger, en jacka 140 gånger och en t-shirt 30 gånger, baserat på svensk statistik över klädimporten år 2019.  Jeans däremot används i genomsnitt 240 gånger. Det finns uppskattningar att de plagg som hamnar i lägsta priskategorin tenderar att bara användas 7 gånger.

Fast fashion drar med sig en rad miljöproblem, utöver klimatutsläpp. Förutom ohållbara tillverkningsmetoder med intensiv användning av bekämpningsmedel, vattenslöseri och koluppvärmda färgningsbad är även själva tillverkningen av ett plagg utspridd över världen med stora transportbehov.

Modeföretagen inom fast fashion använder många olika tekniker och triggers för att få konsumenten att överkonsumera billiga kläder av dålig kvalitet, vilket visat sig vara ett framgångsrikt koncept. Under de senaste 20 åren har den globala fiberproduktionen nästan fördubblats, och mellan 60 och 70 procent av fiberproduktionen går till kläder.

– Kläder som tillverkas för att snabbt bli omoderna och som går sönder efter en kort tid kan likställas med planerat åldrande. Det är en ohållbar affärsmodell som påverkar både klimatet och miljön negativt. Volymerna av plagg måste minska för att modebranschen ska kunna bli hållbar, säger Beatrice Rindevall.

Samtidigt har second-handmarknaden svämmat över av fast fashion-plagg av dålig kvalitet.

– Klädmarknaden är övermättad på kläder av dålig kvalitet, vilket innebär att vi behöver ändra vårt synsätt på second-handplagg. Plaggen måste användas länge för att vara klimatbra, oavsett om det är begagnat eller nytt, säger Beatrice Rindevall.

Den största delen av de kläder som konsumeras i Sverige tillverkas utomlands. Den totala klädimporten omfattade 49 miljarder kronor år 2023. Samtidigt exporterar Sverige en stor mängd begagnade kläder till andra länder. År 2023 exporterades sammanlagt 32 000 ton, vilket motsvarar cirka 3 kilo per person.

Här hittar du rapporten "Monstret i garderoben".

Läs även debattartikeln hos Dagens Nyheter.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.