Byggnads stämmer byggbolag på miljonbelopp

Byggnads stämmer det Sundsvallsbaserade bolaget Atyx AB på 16,5 miljoner kronor i Arbetsdomstolen. Bolaget har varken betalat ut traktamente, övertidsersättning eller helglön till sina anställda.

Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare

– Det är oacceptabelt att företag som Atyx AB försöker skaffa sig fördelar genom att bryta mot kollektivavtalet och lura sina anställda. Stämningen är ett led i att upprätthålla våra avtal och se till att våra medlemmar har rättvisa arbetsvillkor, säger Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare.

Bolaget, som främst gör mark- och anläggningsarbeten, har varit verksamma i Örnsköldsvik, Umeå, Northvolt i Skellefteå och Kiruna. Bland annat som underentreprenörer till NCC vid Västra länken i Umeå samt åt Skanska i Örnsköldsvik.

Efter granskning av Byggnads uppdagades att bolaget:

• Inte betalat rätt lön för övertidsarbete.
  • Inte betalat rätt ersättning för arbetstidsförkortning.
  • Inte betalat traktamente.
  • Inte betalat rätt helglön.
  • Låtit anställda jobba mer än 50 timmar i månaden och mer än 200 timmar om året utöver den ordinarie arbetstiden, utan att någon överenskommelse träffats med Byggnads.

Skattefusk för miljoner

I och med att bolaget inte följt kollektivavtalet vad gäller ersättning till sina anställda har man också undanhållit över 2,6 miljoner kronor i arbetsgivaravgifter till Skatteverket.

– Hela samhället förlorar om vi tillåter den här typen av företag att ta marknadsandelar. Vi gör vårt för att medlemmarna ska få den ersättning och de villkor de har rätt till, men myndigheter och beställare måste ta ett större ansvar om vi ska få bort den osunda konkurrensen från byggbranschen, säger Emil Persson, Byggnads avtalssekreterare.

Om oss

Måleriföretagen försöker kapa gemensamt bolag15.8.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter att Målareförbundet gick upp i Byggnads försöker Måleriföretagen ta över det gemensamt ägda bolaget Målerifakta. Måleriföretagen gör anspråk på Byggnads aktier (tidigare Målareförbundets) i Målerifakta och har obehörigen försökt byta ut Målerifaktas styrelse. Byggnads bestrider att Måleriföretagen har rätt att ta över aktierna och tillsätta ny styrelse – avsikten har alltid varit att fack och arbetsgivare ska äga och leda Målerifakta tillsammans.