WSP utreder Nobelbanans sträckning

Väsentligt snabbare resor och mer klimatsmarta transporter är bara några av tungt vägande fördelar med en ny järnvägssträcka mellan Örebro och Kristinehamn. WSP vinner det viktiga uppdraget att ta fram lösningarna till den så kallade Nobelbanan, en central del i utbyggnaden av stråket mellan Oslo och Stockholm och en viktig länk att knyta Värmland till Mälardalen och Stockholm.

Att bygga ut och förbättra järnvägsförbindelserna är högprioriterat inte bara för Sverige, utan även inom EU, både vad gäller förutsättningarna för att uppnå klimatmålen med hjälp av grönare transporter och resande, samt för regionernas ekonomiska tillväxt och konkurrenskraft. Nu får WSPi uppdrag av Oslo-Sthlm 2.55 att genomföra lokaliseringsutredningen för planeringen av den så kallade Nobelbanan, en ny järnvägssträckning mellan Örebro och Kristinehamn. Arbetet utförs i samarbete med Trafikverket och planeras att vara klart våren 2026.

- Det här är ett uppdrag med stor potential att bidra till viktig samhällsnytta både för regionen, Sverige och internationellt. WSP har en unik kompetens och metodik att ta fram de komplexa lösningar som ger minsta möjliga påverkan på klimat och landskap och samtidigt skapar de bästa förutsättningarna för resenärer och transporter. Vi är väldigt stolta och ödmjuka inför uppdraget och ser fram emot ett samarbete med OS 2.55, säger Åsa Zeinetz, Sektionschef Järnväg på WSP.

Bolaget Oslo-Sthlm 2.55, som ägs av städerna och regionerna på den berörda sträckan, har målet att få till en snabbare och bättre järnvägsförbindelse mellan de två huvudstädernaoch en bättre regional tillgänglighet i stråket. Jonas Karlsson, vd på Oslo-Sthlm 2.55, ser lokaliseringsutredningen som ett viktigt steg på vägen, både för hela sträckan Stockholm-Oslo och för att knyta Värmland till Stockholm och Mälardalen.

- Diskussionerna om att förbättra järnvägsförbindelserna och höja kapaciteten har pågått länge, men har fått ännu högre prioritet - inte minst av EU och av att Sverige behöver höja sin försvarsförmåga. När WSP nu har i uppdrag att genomföra utredningen tar vi ett stort kliv framåt mot att förverkliga dessa planer, säger Jonas Karlsson.

Lokaliseringsutredningen är det första steget i den lagreglerade planprocessen och innebär att WSP tar fram och utvärderar olika alternativa korridorer för en framtida ny järnväg mellan Örebro och Kristinehamn. Utöver att definiera järnvägens funktion och lokalisering handlar utredningen också om att bedöma kostnader, samhällsnytta och hur det påverkar människor och miljö i stråket.

Om WSP

Vi ligger bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.