U19-landslagen med en vinst och en förlust i Finnkampens dag 1

Sveriges U19-damer drog det längsta strået när de på fredagskvällen besegrade Finland i Finnkampens första omgång. Stor segerorganisatör var Julia Nilsson och Emellie Gharaei som stod för två poäng var i IFU Arena.

På U19-herrsidan blev det däremot förlust med ett enda måls marginal trots slutforcering. Sveriges inledningen var stark men sen skulle Finland ta över och kunde till sist hålla ut när klockan ljöd.

Julia Nilsson med bollen framför en försvarande finsk spelare.
Tor Röjerås

Vi börjar med dem som spelade sist – nämligen U19-damerna.

Till skillnad från när U19-herrarna spelade tidigare under dagen skulle det dröja till andra perioden innan det kom några mål mellan de svenska och finska U19-damerna. Trots vassa chanser åt båda håll lyckades målvakterna stå pall de första tjugo minuterna och när första perioden blåstes av stod det 0-0.

Precis som i den första skulle ställningen vara helt lika efter den andra perioden, men perioden i sig skulle visa sig betydligt mer målrik. Redan efter drygt en och en halv minut tog Sverige ledningen när Tilde Dimitrov spräckte dödläget. Men det svenska målet väckte finskorna till liv.

De replikerade fem minuter in och efter åtta hade de vänt matchen och tagit ledningen med 2-1. Innan perioden var slut skulle dock Sverige hinna med ytterligare två mål och Finland ett. Emellie Gharaei och Julia Nilsson var sist på bollen på de två svenska målen.

I den tredje perioden skulle Julia Nilsson och Emellie Gharaei skriva upp sig ytterligare en varsin gång i protokollet. Nilsson när hon satte dit ledningsmålet och Gharaesi som satte spiken i kistan när hon spelade fram Elin Wadells mål i öppen kasse, då Finland plockat ut målvakten för att hitta en kvittering.

– Det var en riktigt rolig match, det var väldigt hög intensitet och mycket adrenalin. Det var kul att spela, säger Emellie Gharaei efter matchen.

Gharaei som till vardags spelar i Västerås Rönnby gjorde idag sin allra första landskamp.

– Det är väldigt stort och väldigt mäktigt. Man strävar efter det hela karriären, det är hit man vill nå.

Sverige-Finland 5-3 (0-0, 3-3, 2-0)

1-0 (01.39) Tilde Dimitrov (Ellen Hedberg)
1-1 (05.21) Zara Gauffin-Kauste (Vilja Kuutniemi)
1-2 (08.50) Juli Aspbäck (Lida Sinkko)
2-2 (10-58) Emellie Gharaei (Ellen Hedberg)
2-3 (12.26) Vilja Kuutniemi (Natalie Sandström)
3-3 (16.30) Julia Nilsson (Hanna Lööw)

4-3 (13.41) Julia Nilsson (Hanna Lööw)
5-3 (17.44) Elin Wadell (Emellie Gharaeii)

U19-herrarnas Finnkampsmatch dag 1

Det blev till slut förlust för de svenska U19-herrarna i Finnkampens första möte. Sverige tog ledningen tidigt in i den första perioden men sen tog Finland över och kunde ta hem segern med ett måls marginal.

Sverige inledde matchen starkt och tog ledningen efter fem minuter genom Ted Di Luca, på assist från Viktor Jonth. Men efter det var den Finland som två gånger om skulle hitta nätmaskorna bakom Rasmus Hedberg i det svenska målet innan Joel Lundell kunde spela fram Arvid Lundholm till kvitteringsmålet.

Knappt två minuter efter det drabbades Sverige av en utvisning och det tog inte mer än tio sekunder för Finland att förvalta det numerära överläget.

I period två åkte Sverige på ytterligare en utvisning men den här gången höll man tätt. Dock kom ytterligare ett finskt mål, dryga minuten efter att Sverige rätt ut sitt boxplay. Innan perioden var över hann Finland utöka sin ledning till 2-5.

I den tredje perioden kom Sverige ut starkast och det tog inte mer än 53 sekunder för Sverige och Ted Di Luca att pricka in periodens första reducering. Sverige hade i perioder hårt tryck mot det finska målet men det blev ändå Finland som stod för nästa mål när de med knappt åtta minuter kvar av matchen utökade ledningen till 3-6.

Efter det fick Sverige ytterligare fart under fötterna och det blev ett par självande slutminuter när Sverige prickade in både 4-6 och 5-6, men tyvärr för svensk del så rann tiden ut innan man lyckades få in något kvitteringsmål.

– Det är en rätt så jämn match tycker jag. Vi startar inte riktigt som vi vill med växer in i det. Det svider att inte få in kvitteringsmålet, säger lagkapten Hugo Nording efter matchen.

Det blir inte någon särskilt lång vila för killarna som redan imorgon ska möta Finland igen. Och fram tills dess gäller det att förbereda sig så gott det går.

– Vi ska ha lite teambuilding ikväll och sen blir det att se till att käka och sova bra. Det är bara att försöka glömma det här så gott det går och ta nya tag imorgon, säger Hugo Nording.

Sverige-Finland 5-6 (2-3, 0-2, 3-1)

1-0 (05.43) Ted Di Luca (Viktor Jonth)
1-1 (14.42) Joni Hiltunen (Samuli Leppaniemi)
1-2 (15.54) Jami Markkanen (Ville heiska)