IFK Göteborg och Hagaby GoIF vinner stafett-SM

IFK Göteborg var starkast på damsidan och Hagaby GoIF på herrsidan när stafett-SM avgjordes i Nyköping under söndagen.
Därmed blev även IFK Göteborg historiska vinnare av totalen i Stafettligan medan Stora Tuna OK vann Stafettligan på herrsidan.

IFK Göteborg segerjublar
IFK Göteborg segerjublar Svensk Orientering

Det var soligt, varmt och jämnt när stafett-SM avgjorde i Nyköping.
Regerande mästarinnor inför dagens tävling var Stora Tuna OK men det var IFK Göteborg som öppnade starkast och först i mål var Malin Agervig Kristiansson för göteborgslaget.

Elin Svantesson för IFK Göteborg höll sedan i ledningen på andrasträckan och trots en rejäl bom inledningsvis av Sanna Fast på cirka tre minuter på den sista sträckan räckte det till seger.

– Jag gjorde det lite väl nervöst och tar inte åt mig äran idag för segern. Jag har varit överallt och ingenstans och fick inte ihop det alls i början utan fick springa och läsa in mig vilket tog tid. Sedan var det nervöst i skogen och jag visste inte alls hur vi låg till, säger Sanna Fasth efter målgång som kunde pusta ut som både segrare av stafett-SM och Stafettligan 2024 för sitt IFK Göteborg.

Karolin Ohlsson för Järla IK jagade efter Sanna Fasth och kom närmare och närmare men det räckte inte hela vägen utan Järla IF OK fick nöja sig med SM-silver i D21. Göteborg Majorna OK sprang in bronset.

På herrsidan var det Jesper Svensk, Stora Tuna OK, som var först in och tog ännu en gång hem en seger på den första sträckan.

– Det känns bra, alltid skönt att kunna ge laget en bra start. Jag gjorde inga stora misstag idag, men var lite osäker och tappade 20-30 sekunder, säger Jesper Svensk.

På andrasträckan var det jämnt i topp och Jerker Lysell, Hagaby GoIF, korsade mållinjen nästan samtidigt som Henrik Johannesson för Stora Tuna OK.

Martin Regborn gav sig sedan ut samtidigt som Viktor Svensk på den sista sträckan och det var ett högt tempo direkt från start. Till slut stod Hagaby GoIF som segrare på herrsidan.

– Det var bra fart och viktigt att sätta tempot i början, och ha fokus på sin egen orientering.  Vid slutet av varvningen hörde jag hur jag låg till och kände att tempot är bra och tänkte att det gällde bara att hålla i orienteringen. Sedan var det tacksamt att det var snällare orientering på slutet för det var riktigt tufft idag, säger Martin Regborn.

Senast hagaby tog SM-guld var på 70-talet.

– Jag hoppas det betyder mycket för klubben. Framgång föder framgång. Att visa att vi gemensamt kan prestera det här och lyckas. Jag hoppas det sporrar många, säger Filip Dahlgren.

Även på juniorsidan avgjordes stafett-SM. I D20-klassen var det Tuva Östangård Västerviks OK, som var först in på förstasträckan.

Vid andra varvningen var Västervik alltjämt i täten när Tove Wallerius korsade mållinjen, men på sista sträckan gör Izabella Ljungberg en riktigt stark avslutning och kan springa hem segern för sitt OK Tyr.

– Det har varit så kul att springa idag! Jag gick ut som trea och tänkte att jag ska ta det lugnt och inte bomma sen ser jag täten framför mig och springer på, tänker det går bra, men så blev jag osäker, bommade sista kontrollen och det blev spännande hela vägen in!

Västerviks OK som ledde länge fick nöja sig med en andraplats. Trea blev Södertälje Nykvarn OF.

I H20 var det Vidar Nettelmark, Surahammars SOK, som öppnade starkast av alla. Wilmer Selin för FK Göingarna tog sedan över ledningen och det blev även hans lag som tog hem segern. Sistasträckan sprangs av Svante Selin.

– Jag har varit nervös hela morgonen. Vi har väntat länge på det här guldet och det är oerhört skönt att ta hem det.

Silvret knep till slut Göteborg-Majorna OK, bronset tog IKHP Huskvarna.

Stafett-SM var även sista deltävlingen i Stafettligan och vinnare på damsidan och mix blev IFK Göteborg medan Stora Tuna OK vann herrsidan.

2024-09-08 SM, stafett (Stafettligan, #6, final)D21, 7 250 m: 1: IFK Göteborg Orientering, 2: Järla Orientering, 3: Göteborg-Majorna OK 1, 4: OK Linné, 5: Göteborg-Majorna OK 2, 6: OK Kåre, 7: Stora Tuna OK, 8: Eksjö SOK, 9: IFK Göteborg Orientering 2, 10: OK Ravinen.
H21, 8 875 m
: 1: Hagaby GoIF Örebro, 2: Stora Tuna OK, 3: OK Ravinen, 4: IFK Göteborg Orientering, 5: OK Linné 1, 6: OK Orion, 7: Södertälje-Nykvarn OF, 8: Snättringe SK 9: Bredaryds SOK, 10: Växjö OK.
D20, 5 625 m
: 1: OK Tyr, 2: Västerviks OK, 3: Södertälje-Nykvarn OF, 4: Karlskrona SOK, 5: OK Skogshjortarna, 6: Sundbybergs IK, 7: OK Renen, 8: OK Kolmården, 9: IKHP Huskvarna, 10: IFK Göteborg Orientering.
H20, 7 175 m
: 1: FK Göingarna 1, 2) Göteborg-Majorna OK, 3: IKHP Huskvarna, 4: Eksjö SOK, 5: Sävedalens AIK, 6: Attunda OK, 7: Linköpings OK, 8: FK Göingarna 2, 9: KFUM Örebro OK, 10: OK Kåre.

Resultat Stafettligan 2024

Damer