Greenpeace öppnar kontor i Ukraina

Kiev, Ukraina, 10 september 2024. I dag öppnar Greenpeace ett nytt kontor i Kiev, Ukraina. I och med det fördjupas det arbete som pågått med allierade organisationer sedan kriget bröt ut. I Ukraina kommer Greenpeace bland annat att undersöka krigsbrott, övervaka säkerheten och strålningsnivåer vid ukrainska kärnkraftverk, samt arbeta med en grön och hållbar återuppbyggnad av landet.

Uliana Basova / Greenpeace

– Greenpeace kommer att finnas där för att stödja ukrainarnas engagemang för demokratiskt deltagande samt klimat- och miljöfrågor även i tider av krig. För landets säkerhet behöver Ukraina fasa ut sitt beroende av fossila bränslen. Vår huvudsakliga uppgift blir att hjälpa Ukraina att återbygga infrastruktur på ett hållbart sätt med fokus på ren energi från sol- och vindkraft. Det handlar inte bara om grön teknik, utan även om att skapa en bred, hållbar framtid för Ukraina, säger Natalia Gozac, Greenpeaces nya kontorschef i Ukraina.

Det nya kontoret innebär ännu en milstolpe för Greenpeaces arbete i Ukraina. Ända sedan kriget bröt ut har Greenpeace-kontor i grannländerna Slovakien, Polen, Ungern, Rumänien och Bulgarien varit involverade i humanitärt arbete och flyktinghjälp. I samarbete med lokala miljöorganisationer har Greenpeace dokumenterat krigets stora miljökonsekvenser, såsom förstörelsen av Kakhovka-dammen. Noggranna radiologiska undersökningar har utförts vid Tjernobyl och Zaporizja och de första spadtagen för en grön återuppbyggnad har redan tagits. Tanken är att detta arbete nu ska accelerera när det nya kontoret nu öppnar.

– De kommande åren väntas flera miljarder euro investeras i återuppbyggnaden av Ukraina. Vi vill säkerställa att Ukraina byggs upp på ett mer hållbart och resilient sätt. Greenpeaces strikta finansiella oberoende från stater och företag gör att vi kan stötta en återuppbyggnad av ett oberoende, modernt och grönt Ukraina med ett decentraliserat förnybart energisystem som grund, säger Alexander Egit, generalsekreterare Greenpeace Central- och Östeuropa.

Rysslands invasion av Ukraina har haft en enorm påverkan på energi, mat, ekonomi, biodiversitet, handel, kärnkraftens säkerhet, klimatet och geopolitik, vilket även skiftat mycket av Greenpeace arbete. Exempelvis genom arbetet för att försöka snabba på utfasningen av alla ryska fossila bränslen inom EU och driva på för kraftfulla åtgärder mot den riskfyllda ryska “skuggflottan” i Östersjön.

– Jag känner mig väldigt rörd, hoppfull och stolt över Greenpeace-teamet i Ukraina och alla som har bidragit till att etablera detta nya kontor under så svåra omständigheter. Våra insatser i Ukraina har redan stakat ut vägen framåt och visat hur ny förnybar energi kan hålla igång skolor och sjukhus även under krigets fasor. Men det här är bara början. När den gröna återuppbyggnaden startar på riktigt i Ukraina kan det skapa ett djupt resilient land. Med vårt nya kontor i Kiev kommer Greenpeace att arbeta med det modiga och dedikerade ukrainska folket för att bygga ett grönt och säkert Ukraina. Tillsammans så drömmer vi inte bara om en bättre framtid, vi skapar den, säger Mads Christensen, generalsekreterare Greenpeace International.

Fotomaterial hittar du här.

Mer information om Greenpeaces kontor i Ukraina hittar du här.

Kontakt vid intervjuförfrågningar

Daryna Rogachuk, kommunikationsansvarig Greenpeace Ukraina

daryna.rogachuk@greenpeace.org

Marija Tomac, Greenpeace CEE

marija.tomac@greenpeace.org

Forskningsexpedition fann mängder av djupdykande valar i norskt gruvområde16.8.2024 12:23:57 CEST | Pressmeddelande

Norska havet - Greenpeace och ett team forskare har seglat genom det havsområde i Atlanten som Norge nyligen har öppnat för djuphavsgruvdrift för att bedriva forskning på marina däggdjur som kan påverkas av den kontroversiella gruvindustrin. De upptäckte en mångfald av val- och delfinarter i det föreslagna gruvområdet, inklusive flera grupper av kaskeloter, som kan dyka ner till fler tusen meters djup i jakten på föda.

Kommentar ang utredningen om finansiering för ny kärnkraft: “Ett slukhål för skattebetalare och elkonsumenter"12.8.2024 17:27:41 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade regeringen utredningen om finansieringsmodeller för ny kärnkraft. Bakgrunden är att de 400 miljarder som regeringen redan avsatt till ny kärnkraft i form av kreditgarantier inte räcker för att någon ska vilja bygga. Utredningen föreslår en modell för hur ytterligare direkta subventioner till eventuell ny kärnkraft i Sverige ska kunna tillföras. Här kommenterar Rolf Lindahl, talesperson för energi- och finansfrågor på Greenpeace, utredningen.

Sveriges fulaste kalhygge är korat – ligger i Värmland3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I protest mot Sveriges ohållbara skogsbruk har Greenpeace anordnat tävlingen ”Sveriges fulaste kalhygge”. Efter en jämn omröstning mellan tävlingens fem olika finalister står det nu klart att Sveriges fulaste kalhygge ligger i Sunne, Värmland. Bidraget, som Daniela Roth har fotat, fick 27 procent av allmänhetens röster – knappa tre procent mer än kalhygget i Västerbotten som kammar hem silvermedaljen.