Pressträff med Industriarbetsgivarna och IKEM: Vad betyder den kommande avtalsrörelsen för Norrbottens industri?

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling. Industrin i Norrbotten har stor betydelse, såväl regionalt som för hela landet. Avtalsförhandlingarna 2025 ska utgå från industrins internationella konkurrenskraft. Hur ser förutsättningarna ut?

Välkommen på pressträff med Industriarbetsgivarna och IKEM – Innovations- och kemiindustrierna på Svenskt Näringsliv, i Luleå den 16 september.

Vid pressträffen kommer Industriarbetsgivarna och IKEM presentera den konkurrensutsatta industrins aktuella förutsättningar. Medverkar gör Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna och Jonas Hagelqvist, vd för IKEM.

Industriarbetsgivarna och IKEM representerar tillsammans 2 250 företag med 160 000 anställda inom bas- och processindustrin.

Industrin sätter märket – ett kostnadstak – för resten av arbetsmarknaden. Det sker mot bakgrund av höga arbetskraftskostnader, svag produktivitetsutveckling och en geopolitisk instabilitet.

Nu sker förberedelserna för industrins avtalsförhandlingar. Industrins förhandlingar ska förstärka svensk industris internationella konkurrenskraft och leverera goda villkor till de anställda. Det slår Industriavtalet fast.

Industrin i Norrbotten är viktig både regionalt såväl som för hela landet. Avtalsförhandlingarna har stor betydelse för industrins konkurrenskraft och utveckling framåt.

Tid: Den 16 september 2024 klockan 13.00.

Plats: Svenskt Näringsliv, Storgatan 9, Luleå.

Anmälan görs till linn.friman@ikem.se tel 072-2019859 eller till ebba.fredin@industriarbetsgivarna.se tel 073-0447120

Välkommen!

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder cirka 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Om IKEM

IKEM företräder omkring 1 250 svenska och utlandsägda företag med 70 000 medarbetare. Företagen arbetar med kemi i vid bemärkelse, både som tillverkare, distributörer och som användare. Företagen är bland annat kemi- och plastindustrier, läkemedelstillverkare, raffinaderier eller biokemi- och bioteknikföretag.

Om oss

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.