Nytt elnät ska tredubbla kapaciteten mellan Knäred och Hässleholm

E.ON har inlett storprojektet med att bygga om kraftledningen mellan Knäred och Hässleholm. Projektet, som innebär en investering på 150 miljoner kronor, trefaldigar elnätets överföringskapacitet längs sträckan.

Ombyggnationen av kraftledningen mellan Knäred i Halland och Hässleholm i norra Skåne, via Skånes Fagerhult och Bjärnum, innebär en betydande förstärkning av elnätet i regionen, vilket är välkommet för berörda kommuner och företag i området. Foto: Christian Andersson, Apelöga

Ombyggnationen av kraftledningen mellan Knäred i Halland och Hässleholm i norra Skåne, via Skånes Fagerhult och Bjärnum, planeras pågå i cirka två år och ska öka överföringskapaciteten till 130 kilovolt. Detta innebär en betydande förstärkning av elnätet i regionen, vilket är välkommet för berörda kommuner och företag i området.

–Den här ledningen har varit en flaskhals för elsystemet i södra Sverige. Men nu bygger vi vårt elnät starkare och tredubblar överföringskapaciteten på den här sträckan. Detta gynnar utvecklingen för regionen och de som bor och verkar här, säger Peter Hjalmar, regionchef på E.ON.

Förutom den kraftigt förbättrade överföringskapaciteten ger en ombyggd kraftledning ett mindre sårbart elnät och en säkrare elleverans, vilket minskar risken för avbrott.

Den nuvarande ledningen som ska bytas ut är från 1929. Många kraftledningar runtom i landet är från mitten av 1900-talet när stora utbyggnader av svenska elnätet gjordes. De har fungerat bra men dagens samhälle har andra behov, inte minst på grund av den nödvändiga energiomställningen.

–Investeringar som denna kommer att behövas på flera håll för att säkra framtidens behov av el. Med bättre kapacitet i våra elnät skapar vi möjligheter för kommuner och näringsliv att växa och skapa arbetstillfällen, säger Peter Hjalmar.

Under 2024 pågår arbetet med kraftledningen mellan Knäred och Skånes Fagerhult. Under 2025 fortsätter arbetet mellan Skånes Fagerhult och Hässleholm, via Bjärnum. Ombyggnationen beräknas vara klar och tas i drift i slutet av 2025.

Under det senaste decenniet har E.ON lagt cirka 30 miljarder kronor på att förbättra elnäten. Under den nuvarande regleringsperioden, från 2024 till 2028, planerar bolaget att investera 23 miljarder kronor i elnätet, vilket markerar E.ONs största investeringsprojekt hittills.

Besök eon.se/knared-hassleholm för att läsa mer och följa projektet.

"Investeringar som denna kommer att behövas på flera håll för att säkra framtidens behov av el. Med bättre kapacitet i våra elnät skapar vi möjligheter för kommuner och näringsliv att växa och skapa arbetstillfällen," säger E.ONs regionchef, Peter Hjalmar.
Foto: Christian Andersson, Apelöga

E.ON lanserar ny plan för elnätets framtid16.9.2024 08:53:41 CEST | Pressmeddelande

E.ON har presenterat sin första nätutvecklingsplan, som ska styra utvecklingen av elnätet under perioden 2025–2034. Planen, som nu är öppen för samråd, beskriver hur E.ON Energidistribution planerar att hantera det ökade effektbehovet och de kapacitetsbegränsningar som följer med Sveriges elektrifiering. Genom omfattande elnätsförstärkningar och flexibilitetslösningar ska E.ON möta det växande elbehovet på lång sikt.

E.ON tar ultrasnabbladdning till Norrlands största outlet – ett hållbart och strategiskt samarbete4.7.2024 14:31:42 CEST | Pressmeddelande

Idag invigdes fyra toppmoderna ultrasnabbladdare vid Naturkompaniet Outlet i Örnsköldsvik, ett samarbete mellan E.ON och Naturkompaniet som speglar bolagens gemensamma engagemang för hållbarhet. De åtta strategiskt placerade laddpunkterna, vardera med en maxeffekt på 300 kW, invigdes officiellt under en ceremoni med Naturkompaniets vd Henrik Hoffman, Marie Feuk vd E.ON Drive Infrastructure Sweden, Lena Berglund, regionchef Nord E.ON Sverige och Örnsköldsviks kommunalråd Johannes Nordin.