Strejkvarsel återkallas – Sveriges Lärare tecknar kollektivavtal på Birger Jarls gymnasium i Stockholm

Sveriges Lärare har tecknat en överenskommelse om kollektivavtal med Birger Jarls gymnasium i Stockholm. I och med det återkallas det tidigare varslet om strejk.

Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef
Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef Sveriges Lärare

– Det är en stor seger att Sveriges Lärares medlemmar på den här skolan äntligen får de villkor och rättigheter de önskat och krävt. Konkret handlar det till exempel om fullgoda pensionsavsättningar och om möjlighet till föräldrapenningtillägg, sjukpenningtillägg, ob-tillägg och övertidsersättning – saker som är självklara för de lärare som omfattas av kollektivavtal, säger Elisabet Mossberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Lärare.

Överenskommelsen som nu har träffats innebär att Birger Jarls gymnasium ansöker om medlemskap i Almega Utbildning samt begär inkoppling på Friskoleavtalet från och med den 1 oktober.

Därmed återkallas det strejkvarsel som Sveriges Lärare lade den 2 september.

– Kollektivavtalet är grunden på svensk arbetsmarknad och ska finnas överallt där Sveriges Lärare har medlemmar. På sikt förbättras inte bara lärarnas förutsättningar, utan också elevernas. Det är verkligen glädjande att Birger Jarls gymnasium ser värdet i det och har beslutat sig för att höja sin ambitionsnivå som arbetsgivare, säger Elisabet Mossberg.

Om Sveriges Lärare

Sveriges lärare har det viktigaste samhällsuppdraget – att ge våra barn och elever en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Och lärare ska ha bra löner och bra villkor. Som det största akademikerförbundet jobbar vi för att göra skillnad för Sveriges lärare och studie- och yrkesvägledare. Med 300 000 medlemmar är vi en kraft att räkna med på varje arbetsplats.

Välkommet att regeringen vill utreda en reglering av lärares undervisningstid29.6.2024 10:30:04 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Lärare har höga förväntningar efter regeringens besked att man ska ge ett ett tilläggsdirektiv till utredningen ”En minskad administrativ börda för förskollärare och lärare”. Utöver sitt ursprungliga direktiv – att minska byråkrati och frigöra tid – ska utredaren nu även se över hur undervisningstiden samt tiden till för- och efterarbete kan regleras.