Industriarbetsgivarna har tecknat avtal om etableringsjobb med Pappers

Industriarbetsgivarna har tecknat avtal om etableringsjobb – en tidsbegränsad anställningsform – med sin fackliga motpart Pappers vilket öppnar upp nya möjligheter för rekrytering av kompetens.

Genom avtalet får medlemsföretagen inom Pappers avtalsområden bättre förutsättningar att anställa långtidsarbetslösa och nyanlända, vilket bidrar till en breddad rekrytering.

– Avtalet är viktigt för industrin. Med etableringsjobben skapas möjligheter för både företag och arbetssökande, vilket stärker branschen och samhället i stort, säger Per Widolf, förhandlingschef Industriarbetsgivarna.

Etableringsjobb är en tidsbegränsad anställning på heltid och ska som huvudregel pågå i två år.

Under en etableringsanställning ska arbetsgivaren betala en lön till arbetstagaren motsvarande 7563 kronor i månaden i 2024 års löneläge men får också en ersättning direkt från staten på en nivå så att båda inkomsterna sammantaget uppgår till motsvarande lägstalönen i tillämpligt kollektivavtal.

Initiativet till etableringsjobb togs redan i samband med flyktingkrisen 2015–2016 för att minska utanförskap och öka inkludering på arbetsmarknaden. Regeringen har nu genomfört nödvändiga regeländringar enligt parternas krav vilket gjort det möjligt för Industriarbetsgivarna att teckna avtal med Pappers om de nya anställningsformerna.

Om oss

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.