Vi inspekterar ledarskapets roll i det digitala arbetslivet
Det digitala arbetslivet innebär nya möjligheter för många, men kan också innebära risker i arbetsmiljön. För att kunna hantera dem är behovet av ett aktivt ledarskap större än någonsin. Nu inspekterar Arbetsmiljöverket ledarskapets roll i det digitala arbetslivet.

Risken för kognitiv belastning och utmattning av hjärnan kan öka för den som ägnar stor del av sin arbetstid åt digitala system eller har flera system att hantera. Arbetsgivare har ansvar för att skapa en god arbetsmiljö. De behöver organisera arbetet så att det blir bra för många och anpassa tekniken efter människans förutsättningar. Därför krävs ett aktivt ledarskap som tar ansvar för hur den digitala arbetsmiljön utformas, används och anpassas till arbetet och arbetstagarna.
Mellan den 23 september och den 8 oktober kommer Arbetsmiljöverket att genomföra en inspektionsinsats av ledarskapets roll i det digitala arbetslivet på mellan 1 500 och 2 000 arbetsställen inom privat sektor. Vi inspekterar branscher där vi bedömer att den huvudsakliga delen av arbetet sker med hjälp av digitala system.
− Arbetsgivare behöver ta kommandot över den digitala utvecklingen och skapa möjligheter till en välfungerande IT-miljö utan risk för alltför stor kognitiv belastning som kan leda till utmattning av hjärnan. De behöver ta kommandot över hur man arbetar i de digitala systemen som man väljer – utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, säger Malin Cato, projektledare för inspektionsinsatsen.
Under höstens insats inspekterar vi
- om arbetsgivarna har inkluderat den digitala arbetsmiljön i sitt systematiska arbetsmiljöarbete
- om arbetsgivarna har en genomtänkt arbetsmiljöfördelning för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de systemen påverkar den kognitiva arbetsmiljön.
Tillräcklig kunskap, befogenhet och resurser?
Som arbetsgivare behöver man ta reda på vilka funktioner och kompetenser som behövs för att ha koll på det arbete som utförs genom digitala system. Arbetsgivare ska se till att de som får arbetsmiljöuppgifter har tillräcklig kunskap och kompetens om företagets eller organisationens digitala system – hur de är utformade, används och påverkar medarbetarna, även kognitivt. Dessa personer ska tillsammans med skyddsombud och arbetstagare undersöka och riskbedöma de digitala systemen som används.
− Vi vill föra en dialog med arbetsgivarna om de har identifierat vilka ledande funktioner och kompetenser som de behöver involvera i det systematiska arbetsmiljöarbetet för att få koll på arbetet som genomförs via digitala system och hur de påverkar den kognitiva arbetsmiljön. Vi vill också se om de har fördelat arbetsmiljöuppgifterna inom organisationen och vilka förutsättningar de personer som får de uppgifterna har. Har de tillräcklig kunskap, befogenhet och resurser att utföra arbetsmiljöarbetet? säger Malin Cato.
Insatsen är en del av en EU-gemensam kampanj
Inspektionsinsatsen är en del av en EU-gemensam kampanj med temat ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv”. Resultatet av inspektionsinsatsen presenteras på ett webbinarium den 25 oktober i samband med den Europeiska arbetsmiljöveckan.
Den EU-gemensamma kampanjen pågår i tre år och har initierats av Europeiska arbetsmiljöbyrån (EU-Osha) i syfte att öka medvetenheten om utmaningar och risker i den digitala arbetsmiljön, samt om behovet av att hantera dem på ett säkert och hälsosamt sätt.
Alla medlemsländer i EU bestämmer själva hur de vill arbeta med kampanjen. I Sverige gäller följande teman under den treåriga kampanjperioden:
- 2023: Digitala arbetssätt
- 2024: Chefens roll i det digitala arbetslivet
- 2025: Teknikens påverkan på arbetsmiljön
I Sverige drivs den EU-gemensamma kampanjen av det svenska arbetsmiljönätverket. Det består av Myndigheten för arbetsmiljökunskap (Mynak), Arbetsmiljöverket och arbetsmarknadens parter. Mynak är Sveriges kontaktpunkt för samarbetet med EU-Osha och samordnar nätverket.
Nyckelord
Kontakter
Presstjänsten, Arbetsmiljöverket
Tel:010-730 91 55media@av.seBilder

Länkar
Följ Arbetsmiljöverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arbetsmiljöverket
Färre utstationerade arbetstagare till Sverige6.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Antalet utstationerade arbetstagare till Sverige minskade med cirka 5 725 mellan 2023 och 2024. Minskningen är tydlig inom byggverksamhet (-2 021 arbetstagare) samt jordbruk, skogsbruk och fiske, där thailändska bärplockare stod för den största minskningen. Samtidigt ökar utstationeringen i vissa län, med Norrbotten och Gävleborg i täten.
Nya arbetsmiljöregler för byggprojekt kan minska antalet dödsolyckor6.2.2025 11:24:18 CET | Pressmeddelande
Byggherrar och projektörer kan minska riskerna för dödsolyckor i byggprojekt genom att förebygga arbetsmiljörisker i tidiga skeden. Därför förtydligar Arbetsmiljöverket byggherrars, projektörers och byggarbetsmiljösamordnares ansvar för arbetsmiljön i byggprojekt i de nya föreskrifterna som började gälla den 1 januari i år.
Nagelvårdssalonger kontrollerade i myndighetsgemensam insats4.2.2025 11:13:33 CET | Pressmeddelande
I slutet av 2024 genomfördes en myndighetsgemensam kontrollinsats riktad mot nagelvårdsbranschen. Kontroller utfördes i samtliga län och omfattade totalt 80 arbetsplatser. Resultatet visade på omfattande brister i arbetsmiljö, kassaregister, personalliggare och misstänkta brott mot utlänningslagen samt människoexploatering. Drygt hälften av arbetsställena hade brister i sin ekonomiska redovisning, arbetsmiljö eller brutit mot andra lagar och regler.
Nu har Arbetsmiljöverkets nya regelstruktur trätt i kraft27.1.2025 07:54:00 CET | Pressmeddelande
Från och med den 1 januari 2025 ska nya föreskrifter på arbetsmiljöområdet tillämpas. Alla regler – det vill säga föreskrifterna och allmänna råden – är samlade i 15 författningar. Reglerna är digitaliserade och nu uppdateras också det stödjande materialet om reglerna på Arbetsmiljöverkets webbplats av.se.
Sverigebeslut efter förnyad inspektion om hot och våld på SIS-hem11.12.2024 14:28:55 CET | Pressmeddelande
Arbetsmiljöverket har beslutat om en rad åtgärder som Statens Institutionsstyrelses ska genomföra för att förebygga hot och våld mot anställda på institutioner där SIS bedriver tvångsvård för vuxna och ungdomar, samt sluten ungdomsvård.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum