Hon tar över som ansvarig för ett av Sveriges största jämställdhetsinitiativ

Filippa Alhcrona har utsetts till ny ansvarig för Q by Consid, ett av Nordens största jämställdhetsinitiativ inom IT-branschen. Med en bakgrund inom socialpsykologi och genusfrågor tar hon över ansvaret för att fortsätta främja jämställdhet och inkludering, med målet att skapa konkreta resultat för både branschen och samhället i stort.

Filippa Alhcrona, Head of Q by Consid.

– Jag ser verkligen fram emot att fortsätta bygga på det fantastiska arbete som redan gjorts. Mitt mål är att skapa konkreta resultat som både syns och känns, internt och externt, säger Filippa Ahlcrona, ny nationellt ansvarig för Q by Consid.

Q by Consid har sedan 2013 arbetat för ett mer jämställd och inkluderande IT-bransch. Under de senaste två åren har initiativet vuxit i rekordfart. Dels har antalet mötesplatser ökat, föreläsningar och utbildningar vuxit, dels har mentorskapsprogrammet Q Mentoria startats upp och samlat över 200 deltagare under de senaste åren Nu tar Filippa Alhcrona över ansvaret för att fortsätta driva initiativet vidare.

– Q by Consid har varit det absolut mest givande och roligaste saken jag har jobbat med någonsin. Det har varit fantastiskt att få vara med att bidra till en mer jämställdhet tech-bransch och samhälle i stort. Men det är nu dags att låta Q by Consid vidga sina vyer, fördjupas och utvecklas och det finns ingen som är bättre lämpad att göra detta än Filippa, säger Anna Edstedt, f.d. nationellt ansvarig för Q by Consid.

Filippa jobbar idag på HR och rekrytering på Consid i Malmö. Hon har tidigare studerat socialpsykologi med fokus på genusfrågor vid Lunds universitet och har varit involverad i olika initiativ som mentorskap för skolelever via Drivkraft och arbete på Malmö kvinnojour för utsatta kvinnor och ickebinära.

– Jag har länge varit djupt engagerad i frågor som rör jämställdhet och inkludering, både professionellt och privat. Det ligger mig varmt om hjärtat eftersom både jag och många andra påverkas av de orättvisor som fortfarande finns när det kommer till olika delar inom intersektionalitet, säger Filippa.

Q by Consid finns idag på över 40 orter runt om i Norden och drivs av en nationellt ansvarig tillsammans med lokala ambassadörer i varje ort. Utöver mentorskapet Q Mentoria arrangeras även utbildningar och föreläsningar inriktade på ämnen som på olika sätt rör inkludering och social hållbarhet. Dessa kan ta olika form då begreppet jämställdhet rymmer mycket.

– Ett jämställt och inkluderande samhälle gynnar alla. Som jag ser det handlar jämställdhet om att säkerställa att alla, oavsett kön, ursprung, sexuell läggning eller andra faktorer, ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det är en grundläggande fråga om rättvisa och hållbarhet, och när vi arbetar för detta på alla nivåer, ser vi också ekonomiska och sociala vinster, säger Filippa.

Vad är dina förväntningar inför att du tar över ansvaret för Q?

– Vi har en fantastisk möjlighet att sätta ribban för hur vi arbetar med jämställdhet och inkludering i IT-branschen och jag vill bidra till att vi på Consid blir ledande inom det. Speciellt nu när gen Z kommer ut i branschen och enligt undersökningar som gjorts tycker dessa frågor är viktiga vid val av bolag.

Hur hoppas du att Q by Consid kan bidra?

– Utöver att göra direkt skillnad för individer genom vårt mentorskap program eller Q Meets, hoppas jag att vi genom att lyfta specifika initiativ kan inspirera andra företag att följa vårt exempel. Det är viktigt att inte bara prata om jämställdhet i teorin utan också visa konkreta handlingar och resultat. Här är det även otroligt viktigt att alltid fokusera på syftet med initiativen.

Hon fortsätter:

– Jag ser också en stor potential i att avstigmatisera samtalen kring jämställdhet och inkludering. Genom utbildning och öppna diskussioner vill jag skapa en miljö där det är okej att göra misstag, ställa frågor och lära sig mer – för det är så vi växer tillsammans. Vi måste komma ihåg att snälltolka varandra och ta hänsyn till allas varierande kunskapsnivåer gällande ämnet.

Anna Edstedt, partneransvarig och kommunikationschef på Consid.
Hampus Ströberg

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Årets digitala hjältar ska utses – nomineringen har öppnat10.9.2024 09:20:14 CEST | Pressmeddelande

Nu har nomineringsprocessen för Consid Awards 2024 öppnat, och det är dags att lyfta fram Sveriges mest framstående digitala hjältar. Denna prisceremoni har blivit en central plattform för att uppmärksamma personer och initiativ som har gjort betydande insatser inom digitalisering och teknik. Vem som helst kan nominera sina förebilder inom ett brett spektrum av utmärkelser som belyser viktiga bidrag till den digitala sfären.