LRF kommenterar regeringens budgetutspel kopplat till svensk livsmedelsproduktion

Regeringen har idag presenterat flera nyheter kopplat till svensk livsmedelsproduktion.

-Vi ser positivt på regeringens satsningar och många av dessa har vi lyft i våra samtal med regeringen. Det är bra att man lyssnar på oss men ska vi bygga upp en robust livsmedelsförsörjning och säkra att vi har en livsmedelsproduktion i både freds och kristider krävs betydligt större satsningar än de regeringen presenterat idag, säger Palle Borgström, förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund (LRF)

LRFs förbundsordförande Palle Borgström.
LRFs förbundsordförande Palle Borgström. LRF

LRF har varit kritiska till att regeringen har låst eurokursen i den strategiska CAP-planen till en alltför låg nivå.

- Detta har gjort att vi förlorat 500 miljoner kronor årligen i form av ett lägre återflöde från EU-budgeten. Nu justerar regeringen detta till hälften och räknar uppenbarligen med att den svenska kronan stärks under kommande tre år. Jag tycker det är synd att regeringen inte fullt ut medfinansierar ökningen av pengar från Bryssel. Då hade investeringsstöd, miljöersättningar och stöd till unga bönder kunnat förbättras ytterligare. Samtidigt är det positivt att anslaget för livsmedelsstrategin höjs fortsätter Palle Borgström.

LRF tycker det är värdefullt att regeringen fortsätter med skatteavdrag på jordbruksdiesel.

-Jordbruket är i stort behov av drivmedel för att kunna producera mat. Idag finns få alternativ till diesel vilket gör att ekonomiska styrmedel har liten verkan på mängden diesel som används inom jordbruket. Genom höjda skatter på drivmedel tappar svenska livsmedel i konkurrenskraft. Vi inom jord och skogsbruk vill se att vi ökar den inhemska produktionen av biodrivmedel samt att utvecklingen av jord och skogsmaskiner som drivs av el intensifieras. Ska vi kunna göra den gröna omställningen samtidigt som vi producerar livsmedel måste detta ske. Detta är en av de viktigaste strategiska framtidsfrågorna, avslutar Palle Borgström

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

LRF kommenterar regeringens budgetsatsning på det civila försvaret: “En bra början, men mycket mer krävs.”12.9.2024 11:16:21 CEST | Pressmeddelande

LRF:s vd och koncernchef Anna Karin Hatt kommenterar den del av regeringens budgetsatsning 2025 som avser det civila försvaret. ”Vi välkomnar att regeringen ökar satsningen på att återuppbygga det civila försvaret och att man påbörjar en satsning på att stärka Sveriges livsmedelsberedskap. Men för att bygga en robust livsmedelsförsörjning och säkra att primärproduktionen kan fortsätta fungera även i tider av kris krävs betydligt fler och större satsningar än de regeringen presenterat idag.” Säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef på Lantbrukarnas Riksförbund.

Bättre mat på våra tallrikar när infrastrukturen underhålls4.9.2024 20:53:12 CEST | Nyheter

Regeringens budgetsatsning på svensk infrastruktur och det svenska vägnätet är ett steg i rätt riktning. För att Sverige ska få fungerande infrastruktur i hela landet måste vi investera i upprustning och underhåll av befintligt vägnät. Det gäller framför allt landsbygdens vägar som säkrar leveranser av bra mat och fossilfri bioenergi till svenska folkets tallrikar och hem. Såväl i freds- som i kristider.

Sveriges lantbrukare välkomnar förstärkt djurvälfärd och ökad valfrihet29.8.2024 14:35:52 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterades utredningen ”Stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd”. Flera av utredningens förslag öppnar upp för att Sveriges lantbrukare kan få arbeta med förstärkt djuromsorg och ökad valfrihet. Tillsammans med förslag på produktionsnära forskning och innovationer stärks konkurrensen, en viktig nyckel i Sveriges arbete för att öka vår livsmedelsberedskap.