24-månadersregeln träder i kraft den 1 oktober 2024: detta gäller

Från den 1 oktober måste konsulter som varit inhyrda i mer än 24 månader under en 36-månadersperiod erbjudas fast anställning. Det är följden av LAS-reformen som klubbades igenom 2022.

Snart har det gått två år sedan förändringar i LAS-reglerna klubbades, som också innebär ändringar i lagen om uthyrning av arbetstagare. Den så kallade 24-månadersregeln kommer att börja tillämpas den 1 oktober. Regeln innebär en skyldighet för kundföretag att erbjuda en tillsvidareanställning, alternativt betala ersättning till en arbetstagare som genom inhyrning har varit placerad hos kundföretaget vid en och samma driftsenhet i sammanlagt mer än 24 månader under en 36-månadersperiod.

-Det här innebär en rejäl omställning för många företag i Sverige som använder sig av inhyrd personal. Det kräver nya typer av rutiner och arbetssätt för att säkra att de följer regeln. Vi har tillsammans med flera kunder hittat digitala och smidiga lösningar på detta, säger Magnus Bergqvist, Operativ chef på Lernia.

Placeringstiden för inhyrda konsulter räknas från det datum då regeln började gälla, alltså den 1 oktober 2022. Även om konsulten kan ha arbetat på företaget redan innan dess, räknas alltså ändå tiden från detta datum. Det gäller för alla arbetstagare som är anställda av ett uthyrande företag i syfte att hyras ut till kundföretag oavsett bransch och roll.

-Anledningen till att våra kunder använder sig av bemanningstjänster är flera. Det kan vara för att hitta flexibilitet i sin produktion, men också när det helt enkelt behövs mycket personal snabbt eller företaget behöver hjälp att hinna med rekryteringsprocesser. Ofta finns målet att anställa personalen och för Lernia är det en del av vår affär. Är man osäker på vad som gäller kring regeln föreslår jag att man pratar med sin kontakt på Lernia, så kan vi hjälpa till, säger Magnus Bergqvist.

Det här innebär 24-månadersregeln för dig som hyr in personal:

• Konsulter som varit placerade på samma arbetsplats under 24 månader, med start 1 oktober 2022 behöver antingen erbjudas anställning eller ersättning på två eller i vissa fall tre månadslöner (beroende på kollektivavtal).
  • Även om konsulten börjat på arbetsplatsen innan 1 oktober 2022 gäller regeln från detta datum.
  • Regeln gäller för arbetstagare som är anställda av uthyrande företag i syfte att hyras ut till ett kundföretag för arbete under kundföretagets kontroll och ledning. Det gäller oavsett roll och bransch.
  • Inhyrningstiden räknas under en 36-månadersperiod, vilket innebär att regeln även omfattas för inhyrd personal som avslutat en anställning och sedan återkommit efter en period, så länge det sker inom 36 månader.
  • Begreppet driftsenhet som omnämns i texterna för LAS, avser en geografisk plats, ett kontor, ett arbetsställe och så vidare.
  • Om konsulten tackar ja avslutas anställningen hos bemanningsföretaget, när den tillträder tjänsten hos kundföretaget. Om konsulten tackar nej till erbjudandet kan inhyrning fortsätta och erbjudande om anställning behöver inte lämnas igen till samma konsult för samma driftsenhet.
  • Även om erbjudandet ska lämnas senast en månad efter det att tidsgränsen för 24 månader överskridits behöver inte tillträdesdagen för anställningen ske direkt. Startdatumet för erbjudandet om anställning hos kunden kan vara senare, men inom en rimlig tid.
  • Om konsulten får ersättning från kunden kan inhyrning fortsätta och erbjudande om anställning behöver inte lämnas igen till samma konsult för samma driftsenhet.

Interiörbild från ett av Lernias kontor
inga restriktioner
Magnus Bergqvist, Operativ chef på Lernia

Om Lernia

Lernia utvecklar framtidens arbetskraft. Det gör vi genom att utbilda, matcha, bemanna och rekrytera. Snabbt och utan krångel löser vi arbetsmarknadens behov så att människor och företag kan nå sin fulla potential. Det har varit vår uppgift i över hundra år. Lernia omsatte 3,5 miljarder kronor 2023 och finns över hela landet. Vi utbildade och coachade 18 400 personer och förmedlade 10 900 bemanningskonsulter. 12 000 personer fick möjlighet till nytt jobb genom våra tjänster. Läs mer på lernia.se.