Fri rörlighet inte självklart för människor med funktionsnedsättning

Nu drar Europeiska Mobilitetsveckan igång. Rätten till rörlighet är grundläggande för DHR. Tyvärr är vår rörlighet begränsad i samhället.

Ken Gammelgård i halvfigur i profil med trafik i bakgrunden.
Inte självklart. Ken Gammelgård, förbundssekreterare DHR, anser inte att Sverige följer FN-konventionen. Foto: Anna Drvnik.

Att åka tåg, spårvagn eller buss är ingen självklarhet för människor md funktionsnedsättning. Vi borde ha kommit längre i Sverige 2024. De tekniska lösningarna finns. Exemplen från andra länder finns. Ändå är det ett lotteri att ta sig med kollektiva färdmedel, för den som till exempel använder rullstol eller inte kan gå i trappor.

Bussen har ramp men chauffören har inte utbildning i hur den används. Tågvagnen är tillgänglig men inte stationen vid resans slut. Spårvagnen har tillgängliga platser men inte tillräckligt många för att få plats om där redan står en barnvagn och en rollator. Exemplen är många. Följderna av att inte komma med den resa man planerat kan vara obehagliga. Ensam vid en öde busshållplats. Kvarlämnad på en perrong där sista tåget gått för dagen.

Att välja buss i stället för tåg vid en långresa är över huvud taget inte möjligt. Inga av de bussbolag som erbjuder rikstäckande resor har tillgängliga bussar. Samtidigt som människor gör rymdresor kan samhället inte garantera resor på marken för personer med nedsatt rörelseförmåga.

Elbilar är framtiden men laddstationerna kan bara användas av personer med full rörlighet och styrka. Över hela Sverige, från norr till söder, byggs just nu ett nät av laddstationer som är otillgängliga på flera sätt. Bilen är oerhört viktig för många människor som lever med rörelsenedsättning. Vi blir miljöbovar av tvång eftersom vi inte skulle kunna ladda våra elbilar.

Ibland kan en mycket liten detalj vara ett stort hinder. En låg kant eller knappar som sitter för högt. Dessa borde å andra sidan vara de enklaste att åtgärda.

– Vi anser inte att Sverige lever upp till  FN:s konvention om rättigheter för människor med funktionsnedsättning, säger DHR:s förbundssekreterare Ken Gammelgård.

– Att kunna förflytta sig utan hinder är en grundläggande mänsklig rättighet men det är ingen självklarhet för oss i Sverige idag, säger Ken Gammelgård.

Fakta Europeiska Mobilitetsveckan 2024

Startar måndag 16 – 22 september 2024

Samordnas i Sverige av Trafikverket

Varje kommun utformar sina egna aktiviteter

För mer info:

Ken Gammelgård, förbundssekreterare DHR 073 807 8030

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta