Ökad framtidstro i det gröna näringslivet

Ett bättre skördeår och stabilare kostnadsläge än förra året fortsätter driva på återhämtningen hos företagen i det gröna näringslivet under tredje kvartalet. Det visar konjunkturmätaren Grönt Näringslivsindex från Lantbrukarnas Riksförbund. ”Det är oerhört glädjande att återhämtningen fortsätter och att framtidstron i det gröna näringslivet nu ligger på den högsta nivån sedan vi började mäta för fyra år sedan.” Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Grönt Näringslivsindex - en konjunkturmätare från LRF

I årets tredje mätning av Grönt Näringslivsindex fortsätter synen på konjunkturen uppåt bland företagen i det gröna näringslivet. Totalindex landar på 109 vilket är den högsta nivån sedan mätningarna startade 2020 och för första gången ser alla delbranscher positivt på konjunkturen samtidigt.

Förra året kännetecknades av mycket höga produktionskostnader och en dålig odlingssäsong. I år bidrar en stabilare odlingssäsong till en tydligt ökad optimism hos landets spannmålsodlare där index ökar med hela femton punkter sedan förra mätningen och med hela 40 punkter jämfört med för ett år sedan. Skogsmarknaden är fortfarande god och för femtonde kvartalet i rad landar skogsbruksindexmed sina 117 tydligt på den positiva sidan.

”Att totalindex nu tydligt landar på den positiva sidan är mycket efterlängtat, men nivån behöver också värderas i ljuset av att förra året var ett mycket tufft år för många företag. För att täppa till de ekonomiska hål som skapades då, och för att de ska kunna investera behöver vi hålla den här nivån under en längre tid.” Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Skörden inte lika bra som prognoserna pekat på
Mer stabila priser på insatsvaror samt Riksbankens räntesänkning med fallande ränteprognos är framför allt det som påverkar index i positiv riktning. När mätningen gjordes, i mitten av sommaren, påverkade även förhoppningar om en god skörd av såväl spannmål som frukt och grönt index i en positiv riktning.

Sedan undersökningen genomfördes i somras har dock priserna på spannmål sjunkit tillbaka och det finns tydliga indikationer på att skördeutfallet på många håll inte kommer bli lika bra som de första prognoserna pekade på.

”Riksbankens räntebana utvecklas i rätt riktning men deras sänkningar behöver tydligare slå igenom i sänkta marknadsräntor, så att kapitalkostnaderna kan minska på gårdsnivå. Med lägre kapital- och finansieringskostnader skulle fler lantbrukare kunna börja investera igen.” Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Uppåt för den svenska kött-och mjölkproduktionen
För första gången på fyra år landar delindexet för de svenska animalieproducenterna tydligt på den positiva sidan. Mest positiva är mjölk-, gris- och nötköttsproducenter vars försäljningspriser utvecklats positivt under det senaste året. Viljan att expandera sin verksamhet har ökat under det senaste året i sektorn.

”Efterfrågan på svenskt kött och svensk mjölk är fortsatt stark och det finns en stark vilja hos företagen att möta efterfrågan genom att producera mer kvalitativa produkter till fler. Nu behövs stabilitet för att investeringsviljan ska kunna resultera i fler nya djurstallar och andra investeringar som långsiktigt höjer kött- och mjölkproduktionen.” Säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Resultat för de olika delbranscherna tredje kvartalet 2024, jämfört med andra kvartalet (i parentes):

• Växtodlingsindex 105,1 (89,7): Index stiger med femton punkter och för första gången på två år som delindexet landar på den positiva sidan. Lägre priser på insatsvaror, särskilt på diesel och mineralgödsel, och förhoppning om ett bättre skördeår drar upp index. Det handlar framför allt om en återhämtning till mer normala nivåer jämfört med 2023.

• Animalieindex 107,4 (100,7): Index stiger med drygt sex punkter och för första gången på fyra år landar delindexet tydligt på den positiva sidan (Q4 2020). Större vallskördar (gräs), lägre insatsvarukostnader och högre avräkningspriser i kombination med en förmodad ökad produktion leder till starkare lönsamhetsförväntningar i branschen.

• Trädgårdsindex 102,8 (97,6): Index ökar med fem punkter och för första gången på tre år landar delindexet på den positiva sidan (Q3 2021). Trots den kalla våren har det sammantagit varit en bra odlingssäsong, inte minst för odlare av bär och frukt. Kostnaden för insatsvaror är fortsatt höga men mer stabila än tidigare.

• Förädling och tjänster 108,4 (106,4) Index ökar med två punkter och når den högsta nivån sedan mätningens början. Lönsamheten är fortsatt stark för företagen inom livsmedelsförädling och entreprenad som upplever både lägre och mer stabila insatskostnader. Hästföretagen, särskilt ridskolor, har det fortsatt tufft på grund av höga räntor och privatpersoners ansträngda privatekonomi.
  • Skogsbruksindex 117,0 (115,0): Index ökar med två punkter från en redan hög nivå och för femtonde kvartalet i rad landar skogsbruksindex tydligt på den positiva sidan. Utvecklingen drivs av höga virkespriser och förväntningar om ytterligare prisökningar. Just nu är det främst massaved till papper som efterfrågas, med kraftiga prisökningar under våren. Samtidigt har avverkningskostnaderna ökat, vilket påverkar lönsamheten för skogsbrukarna.

Läs hela rapporten i bilagor.

Anna Karin Hatt, vd Lantbrukarnas Riksförbund

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med drygt 120 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen.

LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. http://www.lrf.se/

LRF kommenterar regeringens budgetutspel kopplat till svensk livsmedelsproduktion13.9.2024 11:36:48 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har idag presenterat flera nyheter kopplat till svensk livsmedelsproduktion. -Vi ser positivt på regeringens satsningar och många av dessa har vi lyft i våra samtal med regeringen. Det är bra att man lyssnar på oss men ska vi bygga upp en robust livsmedelsförsörjning och säkra att vi har en livsmedelsproduktion i både freds och kristider krävs betydligt större satsningar än de regeringen presenterat idag, säger Palle Borgström, förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund (LRF)

LRF kommenterar regeringens budgetsatsning på det civila försvaret: “En bra början, men mycket mer krävs.”12.9.2024 11:16:21 CEST | Pressmeddelande

LRF:s vd och koncernchef Anna Karin Hatt kommenterar den del av regeringens budgetsatsning 2025 som avser det civila försvaret. ”Vi välkomnar att regeringen ökar satsningen på att återuppbygga det civila försvaret och att man påbörjar en satsning på att stärka Sveriges livsmedelsberedskap. Men för att bygga en robust livsmedelsförsörjning och säkra att primärproduktionen kan fortsätta fungera även i tider av kris krävs betydligt fler och större satsningar än de regeringen presenterat idag.” Säger Anna Karin Hatt, vd och koncernchef på Lantbrukarnas Riksförbund.

Bättre mat på våra tallrikar när infrastrukturen underhålls4.9.2024 20:53:12 CEST | Nyheter

Regeringens budgetsatsning på svensk infrastruktur och det svenska vägnätet är ett steg i rätt riktning. För att Sverige ska få fungerande infrastruktur i hela landet måste vi investera i upprustning och underhåll av befintligt vägnät. Det gäller framför allt landsbygdens vägar som säkrar leveranser av bra mat och fossilfri bioenergi till svenska folkets tallrikar och hem. Såväl i freds- som i kristider.