Pressinbjudan: Namninsamling för kornas betesrätt överlämnas till Peter Kullgren

Imorgon överlämnas namninsamlingen ”Jag vill beta” till landsbygdsminister Peter Kullgren, med över 108 000 underskrifter som protesterar mot förslaget att avskaffa beteskravet för kor i lösdrift. Om förslaget går igenom riskerar kor att förlora sin lagstadgade rätt att få beta under sommarmånaderna.

Installationen om betesrätten, som under den senaste veckan har visats på Stockholms Centralstation, kommer att vara en del av manifestationen på Mynttorget den 17 september. Bilden till vänster visar en svensk gård som beskriver sig som "Norra Europas modernaste anläggning" för inomhusvistelse av mjölkkor. Bilden till höger visar en ko som får beta fritt på sommaren på en gård i Svedjan, Kåge. © Greenpeace/Ludvig Tillman

Överlämning av namninsamling till landsbygdsministern

Över 108 000 underskrifter har samlats in till namninsamlingen Jag vill beta, vilket understryker det starka engagemanget för kornas betesrätt bland människor i Sverige. Namnunderskrifterna kommer att överlämnas till landsbygdsminister Peter Kullgren imorgon klockan 17:00 vid Landsbygdsdepartementet, i form av en 30 meter lång banderoll som föreställer en svensk sommaräng med betande kor. Organisationerna bakom uppropet uppmanar Kullgren att personligen ta emot namninsamlingen.

Manifestation för betesrätten

Från klockan 12 samma dag hålls en manifestation på Mynttorget i Stockholm för att uppmärksamma kornas betesrätt.

Organisationerna bakom uppropet

Följande organisationer står bakom namninsamlingen "Jag vill beta” och kommer att närvara vid överlämningen:

• Djurens Rätt
  • Greenpeace
  • Djurskyddet Sverige
  • Svenska Djurskyddsföreningen
  • Vi Konsumenter
  • World Animal Protection Sverige

För mer information, kontakta Djurens Rätts pressjour på press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).