SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med åtta procent första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023, visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). SvD tappar fem procent i printannonser, ett bättre resultat än prognos, men kompenserar tappet med en rejäl tillväxt i digitala annonser, upp nio procent jämfört med fyra för morgonpressen totalt.
– Vi har arbetat både med våra annonssäljare och våra annonsörer för att erbjuda optimala lösningar riktade till Svenska Dagbladets unika målgrupp. Det arbetet gör att SvD nu går mot strömmen i morgonpress-segmentet, säger Denise Backman, affärschef annons på Svenska Dagbladet.
Bakom SvD:s framgång ligger optimering av annonslager, format och prissättning utifrån lönsamhet och efterfrågan i både print och digitalt.
– Regelbunden uppföljning har lett till att vi snabbt kan upptäcka avvikelser men även trender i vilka format vi bör optimera mer mot, säger Denise Backman.
SvD:s satsningar på podcast och ljud har dessutom resulterat i nya intäktsströmmar med en tillväxttakt på 44 procent, som bidrar till det starka digitala resultatet.
Arbetet med att optimera annonsaffären sker i nära samarbete med Schibsted Medias annonsbolag, Schibsted Marketing & Services, SMS, och, inte minst, med Adportfolio som hanterar Schibsted Medias digitala annonsprodukter. Även SvD:s produkt- & tech-team och print & digitaltidningsavdelning är engagerade i arbetet.
– Vi jobbar tätt med SvD och gör användartester för att säkra att vi har en god balans mellan annons och användarupplevelsen. Det nära samarbetet med våra varumärken gör att vi kan fortsätta ta nya steg i annonsutvecklingen. Vår ambition är att leverera en premiumannonsmiljö som ger positiva reklameffekter för våra annonsörer, men inte upplevs störande av användarna, säger Joakim Flodin, vd på SMS Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, affärschef annons, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post: denise.backman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum