SvD ökar digitala annonsintäkter – stark tillväxt för ljud
Svenska Dagbladets digitala annonsaffär sticker ut med en ovanligt stark tillväxt, de digitala intäkterna ökar med nio procent. Den positiva utvecklingen förklaras av ett ökat digitalt annonslager och att format och prissättning optimerats utifrån lönsamhet och efterfrågan. Satsningen på podcast och ljud visar dessutom en fantastisk tillväxttakt.
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med åtta procent första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023, visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU). SvD tappar fem procent i printannonser, ett bättre resultat än prognos, men kompenserar tappet med en rejäl tillväxt i digitala annonser, upp nio procent jämfört med fyra för morgonpressen totalt.
– Vi har arbetat både med våra annonssäljare och våra annonsörer för att erbjuda optimala lösningar riktade till Svenska Dagbladets unika målgrupp. Det arbetet gör att SvD nu går mot strömmen i morgonpress-segmentet, säger Denise Backman, affärschef annons på Svenska Dagbladet.
Bakom SvD:s framgång ligger optimering av annonslager, format och prissättning utifrån lönsamhet och efterfrågan i både print och digitalt.
– Regelbunden uppföljning har lett till att vi snabbt kan upptäcka avvikelser men även trender i vilka format vi bör optimera mer mot, säger Denise Backman.
SvD:s satsningar på podcast och ljud har dessutom resulterat i nya intäktsströmmar med en tillväxttakt på 44 procent, som bidrar till det starka digitala resultatet.
Arbetet med att optimera annonsaffären sker i nära samarbete med Schibsted Medias annonsbolag, Schibsted Marketing & Services, SMS, och, inte minst, med Adportfolio som hanterar Schibsted Medias digitala annonsprodukter. Även SvD:s produkt- & tech-team och print & digitaltidningsavdelning är engagerade i arbetet.
– Vi jobbar tätt med SvD och gör användartester för att säkra att vi har en god balans mellan annons och användarupplevelsen. Det nära samarbetet med våra varumärken gör att vi kan fortsätta ta nya steg i annonsutvecklingen. Vår ambition är att leverera en premiumannonsmiljö som ger positiva reklameffekter för våra annonsörer, men inte upplevs störande av användarna, säger Joakim Flodin, vd på SMS Sverige.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Denise Backman, affärschef annons, SvD. Telefon: 070-869 80 08. E-post: denise.backman@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Här är vinnarna i The Power of Journalism Awards22.11.2024 12:41:17 CET | Pressmeddelande
På en intern konferens under tisdagen hyllade Schibsted Media den oberoende och innovativa journalistiken som koncernens mediehus skapat det gångna året. På kvällen avgjordes The Power of Journalism Awards.
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef15.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.
Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum