Akavia om SNS forskningsrapport: Omställningsstudiestödet är ingen arbetsmarknadspolitisk åtgärd

I en ny rapport från SNS hävdar två forskare att omställningsstudiestödet slår fel, att det inte når de grupper som har störst behov, och att det är ett slöseri med studiemedel. Enligt Akavia bygger kritiken på en återkommande missuppfattning om syftet med reformen, det har aldrig varit och är inte tänkt att fungera som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Samtidigt behövs fortsatt ökade resurser och högre takt i handläggningen hos CSN för att reformen ska bli framgångsrik.

Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia. Foto: Åsa Hafmar

I SNS-rapporten ”Vilka får omställningsstudiestödet” undersöker nationalekonomerna David Seim och Peter Fredriksson vilka grupper som ansöker om och beviljas omställningsstudiestöd samt hur utformningen av stödet påverkar olika gruppers sannolikhet att ansöka. Akavia anser att rapporten landat i felaktiga slutsatser eftersom utgångspunkten präglas av missförstånd.

- Omställningsstudiestödet är ingen arbetsmarknadspolitisk åtgärd. Tanken bakom reformen var att skapa en fungerande studiefinansiering för yrkesverksamma som behövde ställa om eller utveckla sin kompetens med sikte på individens behov. Reformens syfte har från början varit tydligt, det är individens behov och förutsättningar som ska stå i fokus, inte arbetsmarknadens kortsiktiga behov av kompetens, säger Patrik Nilsson, samhällspolitisk chef på Akavia.

Akavia ställer sig också frågande till rapportens ansats att stödet inte når de grupper som har störst behov eller att det endast skulle vara personer med lägre utbildning som löper risk att bli arbetslösa eller behöva ställa om till följd av AI-transformationen.

- Den snabba AI-utvecklingen påverkar i hög grad högutbildade grupper. Forskning visar att just generativ AI på ett annat sätt än tidigare tekniksprång kan komma att påverka grupper med högre utbildning och inkomstnivåer. Framtidens arbetsmarknad kräver både bred och djup kompetens, och det är centralt att akademiker ges möjlighet att växla spår och framtidssäkra sin kompetens genom omställningsstudiestödet, säger Patrik Nilsson.

Bland Akavias medlemmar finns både stort intresse för och stort behov av kompetensutveckling. 67 procent vill kompetensutveckla sig inom de närmsta åren och 66 procent vill göra det i syfte att framtidssäkra sin kompetens. Hela 76 procent tror också att AI-utvecklingen kommer att påverka de egna arbetsuppgifterna inom de närmaste tre åren.

- För att reformen ska bli framgångsrik behövs fortsatt ökade resurser och högre takt i handläggningen hos CSN. Fler behöver också känna till vilken omställningsorganisation man omfattas av och vända sig dit. Genom att fler vänder sig till sin omställningsorganisation för vägledning och stöd kan ansökningarna till CSN bli bättre och dagens orimligt långa handläggningstider förhoppningsvis kortas, säger Patrik Nilsson.

Om Akavia

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Förbundet har 140 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Akavia om regeringens budgetsatsning: Positivt att skatten på arbete sänks5.9.2024 09:24:06 CEST | Pressmeddelande

Idag bjöd regeringen in till pressträff för att presentera sin budgetsatsning för hushållens ekonomi. I ett ekonomiskt läge med en återgång till lägre inflation och lågkonjunktur är det naturligt med en expansiv budget. Många hushåll har även en tuff ekonomisk situation. Akavia välkomnar att den expansiva budgeten konstrueras på ett sätt som stärker sysselsättning och tillväxt genom att en mindre andel av skatteintäkterna kommer från arbete.