Familjebostäder satsar vidare på trygghetsvärdar i Farsta

Familjebostäder förlänger sitt samarbete med Farsta stadsdelsförvaltning angående trygghetsvärdar i området. Det nya avtalet gäller till och med 2026. Trygghetsvärdarna ronderar kvälls- och nattetid runt Familjebostäders fastigheter samt på platser med kända riskmiljöer.

Trygghetsvärdar i Farsta
Trygghetsvärdar i Farsta Foto: Fredrik Hjerling

Sedan 2019 har Familjebostäder och Farsta stadsdelsförvaltning samarbetat kring trygghetsvärdar i Farsta. Sedan ett par år ingår även Stockholmshem i samarbetet. Det nya avtalet mellan båda bostadsbolagen och Farsta stadsdelsförvaltning gäller till och med november 2026.  Trygghetsvärdarna, som kommer från organisationen Skyddsvärnet, är en värdefull förstärkning av övrigt  pågående trygghetsarbete i området.

Trygghetsskapande kvälls- och nattetid­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

– Familjebostäders medarbetare arbetar trygghetsskapande under dagtid, säger Lotta Vidén, projektledare social hållbarhet på Familjebostäder. Men kvälls- och nattetid är trygghetsvärdarna ett ovärderligt komplement, som hjälper oss att veta vad som händer i och runt våra fastigheter.

Fokus på portar, trapphus och källare

Fem kvällar i veckan besöker två trygghetsvärdar offentliga platser som gator och torg, centrum samt kända riskmiljöer. Fokus ligger även på att titta till Familjebostäders portar, trapphus, källare och cykelförråd. Värdarna fördelar sin tid mellan Farsta centrum, Fagersjö, Farsta strand och Hökarängen.

Efter varje arbetspass rapporterar trygghetsvärdarna till uppdragsgivarna. De gör även orosanmälningar och anmäler sådant som behöver åtgärdas i området. Vid allvarliga händelser kan de bidra med stöd och information till boende.

– Trygghetsvärdarnas relationsskapande arbetssätt ger stadsdelen, fastighetsbolagen, polis och goda krafter unik förstahandsinformation att samverka kring för ännu mer trygghet, säger Elin Sundqvist, trygghetssamordnare på Farsta stadsdelsförvaltning. Det är värdefullt att samarbetet fortsätter nu när trygghetsvärdarna också är kända hos boende och verksamma i stadsdelsområdet.

– Vårt mål är att våra hyresgäster ska känna sig trygga där de bor, säger Lotta Vidén. För att lyckas med det är samarbetet med stadsdelsförvaltningen, polis och civilsamhälle helt avgörande.

Fakta om Skyddsvärnet
Skyddsvärnet grundades 1910 och är en idéburen, partipolitiskt och religiöst obunden organisation som arbetar för att förebygga social utslagning och skapa bättre förutsättningar för människor. www.skyddsvarnet.se

Trygghetsvärdar i Farsta
Trygghetsvärdar i trappuppgång