Schibsted Media

Disney+ ingår medieavtal med Sportbladet

Dela

Disney+ och Sportbladet inleder ett samarbete för att ytterligare höja upplevelsen kring den kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Matcherna kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ i Sverige från och med den 25 september. Sportbladet får därmed
rätt att visa korta klipp från båda turneringarna.

Sportbladet och Disney+ samarbetar för att ytterligare höja upplevelsen kring kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Med det nya avtalet får Sportbladet rättigheter att visa klipp från samtliga matcher i de båda ligorna.
Sportbladet och Disney+ samarbetar för att ytterligare höja upplevelsen kring kommande säsongen av UEFA Europa League och UEFA Conference League. Med det nya avtalet får Sportbladet rättigheter att visa klipp från samtliga matcher i de båda ligorna.

Med det nya avtalet får Sportbladet rättigheter att visa klipp från samtliga matcher i UEFA Europa League och UEFA Conference League. Samtidigt kommer Disney+ att vara starkare positionerat gentemot fotbollsälskare och fans – som Disney+ avser att superserva med sitt nya fotbollserbjudande. 

– Jag är otroligt stolt över vårt kommande samarbete med Sportbladet, Sveriges största nyhetskanal för sport och fotboll. Vi delar passionen för både hjältarna på planen och för deras klubbar och fans. Sportbladets djupa kunskap och det förtroende de byggt inom fotbollen genom åren kommer att ge ytterligare en dimension till vår bevakning av UEFA Europa League och UEFA Conference League, som streamas exklusivt på Disney+ från den 25 september, säger Hans van Rijn, VD för The Walt Disney Company Nordic & Baltic.

Disney+ har säkrat rättigheterna till UEFA Europa League och UEFA Conference League från säsongen 2024/2025 till och med säsongen 2026/2027. Alla matcher kommer att direktsändas exklusivt på Disney+ utan extra kostnad för svenska abonnenter från 59 kronor per månad. Disney har genom ESPN omfattande erfarenhet av att sända stora sporthändelser, och nyckelmatcher kommer att presenteras med studioproduktion, kommentatorer och expertanalyser.

– Vi är verkligen stolta över möjligheten att jobba ihop med Disney+ i Sverige nu när de tar sig in i livesportens värld. Vi delar ambitionen att erbjuda våra abonnenter massor med högkvalitativt innehåll och vi ser båda fram emot att ge den europeiska fotbollen bästa möjliga spridning i Sverige, säger Magnus Herbertsson, sportchef och ställföretrände ansvarig utgivare för Sportbladet.

UEFA Europa League och UEFA Conference League omfattar sammanlagt 342 matcher och 72 klubbar som möts i gruppspel och slutspelets knockoutfaser under totalt 19 matchveckor. 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet och stf ansvarig utgivare för Sportbladet. Telefon: 070-610 23 62. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se
Disney+, presskontakt Sverige. E-post: disneypressoffice@agency.se
Aurora Stark, Disney+. E-post: aurora.stark@disney.com
Mattias Vestin, Disney+. E-post: mattias.vestin@disney.com

ABOUT DISNEY+
Disney+ is the dedicated streaming home for movies and shows from Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, and National Geographic, along with The Simpsons and much more. In select international markets, it also includes the general entertainment content brand, Star. The flagship direct-to-consumer streaming service from Disney, Disney+ offers an ever-growing collection of exclusive originals, including feature-length films, documentaries, live-action and animated series, and short-form content. With unprecedented access to Disney’s long history of incredible film and television entertainment, Disney+ is also the exclusive streaming home for the newest releases from The Walt Disney Studios. For more, visit disneyplus.com, or find the Disney+ app on most mobile and connected TV devices.

OM SPORTBLADET – DEN ROSA VÄRLDEN
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets fyra miljoner dagliga läsare och tittare. Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en stark relation med läsarna. Sportbladet kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Sabina Lindström ny HR-chef på Aftonbladet9.8.2024 11:18:50 CEST | Pressmeddelande

Sabina Lindström rekryteras som ny HR-chef på Aftonbladet. Hon kommer närmast från rollen som Chief Human Resources Officer på Wise Group. – Med Sabina får vi in en stark kraft med värdefulla erfarenheter från både tech- och mediebranschen. Det blir viktigt framåt, inte minst i vårt arbete att göra Aftonbladet till Sveriges mest attraktiva mediearbetsplats, säger Lotta Folcker, chefredaktör och vd.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye