Tysk-Svenska HandelskammarenTysk-Svenska Handelskammaren

Tyskt turbinkoncept rustar småländskt vattenkraftverk för framtiden

– Vi är väldigt glada över att nu ta vår turbinteknik till Sveriges vattenkraftverk, säger Per Delise, Sverigechef på DIVE Turbine som i måndags bjöd in till invigningen av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket i Kronoberg. De nya turbinerna är mer energieffektiva, översvämningssäkra och skonsammare mot fiskarnas liv i vattnet.

Bandet klipps vid invigningen.
Bandet klipps vid invigningen. Foto: Lars Dareberg / DIVE

I närvaro av representanter från Tysk-Svenska Handelskammaren, Tyska ambassaden i Sverige, företag inom vattenkraftsindustrin, tyska energimyndigheten Dena samt riksdagsledamot Mats Green (M) invigdes måndagen den 16 september två turbiner från det tyska miljöteknikföretaget DIVE Turbinen vid Åby vattenkraftverk i Kronoberg. DIVE-turbinen är ett kompakt turbingeneratorkoncept som passar utmärkt för att ersätta de 100 år gamla horisontella francisturbinerna i tvillingmontage (kamelryggsturbiner). Uppdragsgivare är Statkraft Sverige och projektet stöds av den tyska energimyndigheten Dena som ett led i att uppmuntra ny miljöteknik.

Första kontraktet i Skandinavien för DIVE Turbine

En av de största fördelarna med DIVE-turbinen i ett sådant projekt är att den kan integreras utan några kostsamma byggnadsarbeten på kraftstationen. Enligt beställaren Statkraft ligger tekniken bolaget använder sig av i framkant.

–  Vår konstruktion för turbin och generator har ett system som är underhållsfritt och ger mindre buller, med förmåga att generera el även under perioder med låga vattenflöden. Dessutom är den tack vare sin innovativa löphjulsdesign skonsammare mot fiskarnas liv i vattnet. Under det senaste decenniet har DIVE genomfört många liknande projekt för småsaklig vattenkraft i Tyskland, Frankrike och Chile och vi är väldigt glada över att nu ta vår turbinteknik till Sveriges vattenkraftverk, vilket ger ett värdefullt bidrag till landets energisektor, säger Per Delise, Country Manager Sverige på DIVE.

Turbinerna är döpta till Gunhild och Ivar och möjliggör en stabil energiförsörjning:

– En decentraliserad energiproduktion med vattenkraft möjliggör en stabil och lokal energiförsörjning utan nätutbyggnad och lagringsanläggningar. De är översvämningssäkra, vilket är särskilt viktigt med tanke på klimatförändringarna. Vi lägger också stor vikt vid samarbetet med lokala partner, förklarar Christian Winkler, Sales and Product Manager på DIVE.

Invigning i närvaro av Tysklands ambassadör

Vid invigningen medverkade ledande akörer från också Joachim Bertele, Tysklands ambassadör i Sverige.

– Det här projektet är ett exempel på styrkan i det tysk-svenska samarbetet. Det visar hur innovationer från tyska små och medelstora företag smidigt kan integreras i Sverige inom områden som är av stor betydelse för båda sidor: förnybar energi från en pålitlig källa. Genom sådana samarbeten kan vi nå våra gemensamma mål om hållbarhet och energisäkerhet, sa Joachim Bertele, Tysklands ambassadör i Sverige, vid invigningen.

Bakgrund

Åby kraftverk ligger i Kronobergs län, cirka 10 km norr om Ljungby stad. Kraftverket byggdes 1916 och använder vatten från Skålån, som mynnar ut i Lagan.

Både turbiner och generatorer har fungerat bra i över 100 år i sin ursprungliga utformning, men med minskad effektivitet på grund av den åldrande utrustningen. Nu har både turbiner och generatorer nått sin tekniska livslängd. Målet med projektet är att renovera och förnya enheterna för att förlänga Åby kraftverks tekniska livslängd i minst 80 år till. Statkrafts huvudfokus som ägare är att uppnå maximal effektivitet och minska översvämningsrisken. Kraftverket körs redan obemannat, men med de nya maskinaggregaten kommer det i framtiden fungera med inget eller minimalt underhåll.

Christian Winkler, DIVE
Claudia Ardelean, Dena
Per Delise, DIVE
Modeller av turbinerna Gunhild och Ivar
Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Mats Green
Foto: Lars Dareberg / DIVE

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Pressinbjudan 16 september kl. 14: Invigning av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket Åby9.9.2024 08:44:55 CEST | Pressinbjudan

Tyska miljöteknikföretaget DIVE Turbinen har fått sitt första kontrakt i Skandinavien. Statkraft Sverige har gett den tyska leverantören i uppdrag att ersätta två 100 år gamla francisturbiner vid Åby vattenkraftverk i Kronobergs län som ska säkra fortsatt drift i minst 80 år till. Invigningen sker den 16 september kl. 14.00 och företrädare för press och media är varmt välkomna att delta.