Okidoki Arkitekter vinner internationell tävling i Bratislava

Det svenska arkitektkontoret Okidoki vinner sin första internationella arkitekturtävling för sitt förslag på hur området R66 i Slovakiens huvudstad Bratislava kan utvecklas till ett urbant blandstadskvarter. Projektet är en del av bostadsutvecklaren Corwins större stadsomvandling med fokus på hållbarhet.
– Den här vinsten visar att vi konkurrerar med europeiska storkontor i kommersiella arkitekturprojekt, säger Fredrik Hansson, VD för Okidoki.

Området R66 i Slovakiens huvudstad Bratislava.
Området R66 i Slovakiens huvudstad Bratislava. Okidoki

Corwin, som står bakom tävlingen, utvecklar bostäder och kommersiella fastigheter i Slovakien och Slovenien med fokus på hållbarhet och stadsliv.

Området R66 är en viktig länk mellan stadsdelarna Palma och Guthaus i den slovakiska huvudstaden, och Okidokis vinnande förslag länkar samman omkringliggande bebyggelse med en serie av torg och platsbildningar. Grönska och konst integreras i arkitekturen som bygger vidare på många av de historiska kvaliteter som går att finna i de centrala delarna av staden.

– Med hög reliefverkan, ornamentering och integrerad konst som viktiga utgångspunkter, skapar vi en levande arkitektur med bas i historien, säger Fredrik Hansson, VD på Okidoki. Slovakiens typiska stadsbild är ofta en mix av sitt Habsburgska arv och det forna Östblockets förkärlek för brutalism.

– Genom att spara och utveckla bebyggelse på platsen, bidrar vi till ett lägre klimatavtryck samtidigt som vi skapar förutsättningar för platsskapande och etappvis utbyggnad av området, säger Johanna Bocian Östberg, studiochef Bostad på Okidoki.

Corwin motiverar Okidokis vinst bland annat på följande sätt:

”Varje projekt uppfyllde samtliga kriterier, samt visade hög kvalitet i balans och bearbetning och gav inspirerande perspektiv på lösning. Beslutet var varken entydigt eller enkelt och föregicks av långa diskussioner inom projektgruppen för R66 i samarbete med Gehl arkitekter och Corwins företagsledning. Men utifrån de specificerade kriterierna och efter noggrann granskning av förslagen, blev vi mest övertygade av förslaget från Okidoki.”

Övriga arkitektkontor som deltog i tävlingen var Phap, Cobe och Hoffman.

Fler bilder från projektet kommer att finnas tillgängliga inom kort.

Området R66 i Slovakiens huvudstad Bratislava.
Okidoki

Följ OKIDOKI

Senaste pressmeddelandena från OKIDOKI

Notuddsparken i Västerås vinner Arkitekturpris i Västmanland 202322.3.2023 11:52:55 CET | Pressmeddelande