Sverige deltar vid para-VM i Hong Kong

För första gången kommer Sverige att delta med ett lag vid para-VM i bowling som spelas i Hong Kong den 17-24 januari.
– Det ska bli superroligt, säger Johanna Svenungsson, verksamhetsutvecklare inom parabowling i Svenska Bowlingförbundet.

Svergie deltar vid para-VM för första gången. Mästerskapet spelas i Hong Kong den 17-24 januari. Foto: Special Olympics Sweden

Mästerskapet tar vid några dagar efter att World Cup har avslutats i Hong Kong där det svenska damlandslaget är med. Sex spelare kommer att representera Sverige vid para-VM i januari. Fyra spelare med intellektuell funktionsnedsättning och två rullstolsspelare.

Singel, dubbel och All Event blir tävlingsdistanserna för de svenska spelarna vid para-VM. Sverige åker inte med fullt lag och kan därför inte delta i lagklassen. Men de kommer ändå få spela tävlingsserierna i lagdistansen och har därmed chans att nå fina resultat i All Event också.
– Vi har en hög nivå på våra parabowlare och det ska bli väldigt kul att få se dem mäta sig med spelare från andra nationer. Det här betyder mycket för parabowlingen i Sverige. Spelarna som blir uttagna kommer vara viktiga förebilder och kan inspirera fler parabowlare att satsa för att försöka nå VM på sikt, säger Johanna Svenungsson.

Laget som kommer att representera Sverige vid para-VM presenteras nu på torsdag den 19 september kl 13.00.

Maria K. Årberg och Mikael Engström som är förbundskaptener för Team Sweden Para är ledare för spelarna med intellektuell funktionsnedsättning vid para-VM. David Runefelt är coach för rullstolsspelarna. Johanna Svenungsson åker med som samordnare.

Mer information om para-VM finns här: https://bowling.sport/2025-ibf-para-world-championships/

Sverige deltar vid para-VM för första gången.
Foto: Special Olympics Sweden