Konjunkturbarometern Q2: Tysk industrikris skapar oro hos svenska leverantörer

Den svaga kronan, en utdragen lågkonjunktur och ett Tyskland i ekonomisk kris innebär utmaningar för svensk innovations- och kemiindustri. Plast-, gummi- och kemiföretagen lyckas under kvartalet försvara förväntade försäljningsvolymer, men uppåtrekylen har skjutits fram.

Carl Eckerdal är chefekonom på IKEM

– Fjolårets volymer inom delbranscherna plast-, gummi- och kemi försvaras eller växer svagt. Kvartal 2 blev ett typiskt mellankvartal. Tyvärr finns heller inga förväntningar om förbättrade utsikter under de kommande sex månaderna, säger Carl Eckerdal, chefekonom på IKEM.

– En svag krona lyfts ofta fram som en framgångsfaktor för svensk industri. Exempelvis i somras av Business Sweden som särskilt pekade ut kemibranschen som vinnare på svag krona. Det är dock inget som våra återkommande undersökningar bland svenska kemiföretag bekräftar. Tvärtom andelen vinnare äts upp av andelen förlorare på en svag krona, säger Carl Eckerdal, chefekonom på IKEM.

Innovations- och kemiindustrin ligger först i de flesta värdekedjor och producerar nödvändiga insatsvaror till all övrig industri. Tyskland utgör den viktigaste exportmarknaden och den tyska ekonomins omfattande utmaningar är ett växande orosmoln för IKEM:s medlemmar.

– Dessutom lider den tyska ekonomin av en försämrad internationell konkurrenskraft till följd av de höga energipriser, en ökad arbetslöshet och snabbt stigande arbetskraftskostnader. En majoritet av IKEM:s medlemsföretag kommer på sikt få möta konsekvenserna av Tysklands utmaningar, säger Carl Eckerdal, chefekonom på IKEM.

IKEM:s medlemmar levererar cirka 20 procent av sin produktion till svensk och europeisk fordonsindustri. Ett stort antal företag levererar långt över hälften av sin produktion till fordonsindustrin och ett mindre antal ligger på närmare 100 procent.

– Företagen följer givetvis utvecklingen i den tyska fordonsindustrin och läget ser minst sagt mörkt ut, säger Carl Eckerdal, chefekonom på IKEM.

Konjunkturbarometern finns bifogad.