FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.

Svensk Dagligvaruhandel publicerar idag sin senaste rapport i serien Fakta om maten, som undersöker hur de senaste årens oroliga marknadsförhållanden har påverkat matpriser och konsumenters köpkraft i Sverige och övriga Europa.
Rapporten visar att svenska konsumenter, liksom övriga européer, fått känna av betydande prisökningar de senaste åren. Bara under 2023 ökade livsmedelspriserna i Sverige med 12,1 procent. Under 2024 har prisökningstakten gått ner och troligtvis kommer vi att se lägre ökningstakt de kommande åren.

Europeisk statistik visar att Sveriges situation inte är unik. Den svenska prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker ligger i paritet med den generella utvecklingstakten i EU. Stigande kostnader för insatsvaror, kriget i Ukraina, och störningar i leveranskedjorna har bidragit till att driva upp matpriserna i hela Europa. I Sverige har även faktorer som en försvagad valuta och höjda arbetsgivaravgifter för unga spätt på utvecklingen.
- Svenska konsumenter har drabbats hårt av prisökningarna, liksom konsumenter i övriga Europa. Hela europeiska marknaden har påverkats av en orolig omvärld. Svenska livsmedelspriser är dock fortsatt på en konkurrenskraftig nivå i jämförelse med Norden och liknande europeiska länder, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Europeiska konsumenters köpkraft har urholkats och pengarna räcker till färre varor i dag än för tre år sen. Maten har blivit dyrare, både i Sverige och resten av Europa. Samtidigt visar rapporten att den svenska prisnivån för livsmedel och alkoholfria drycker år 2023 till och med är lägre än i jämförbara europeiska länder, inklusive Tyskland, Frankrike och våra nordiska grannländer.

Rapporten "Är maten dyr i Sverige?" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Igår, tisdag den 17 september, anordnade Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium – Vart tar pengarna egentligen vägen? – där rapporten presenterades. Se webbinariet i efterhand här.
Om rapportserien Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Läs tidigare publicerade rapporter här.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum