FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.

Svensk Dagligvaruhandel publicerar idag sin senaste rapport i serien Fakta om maten, som undersöker hur de senaste årens oroliga marknadsförhållanden har påverkat matpriser och konsumenters köpkraft i Sverige och övriga Europa.
Rapporten visar att svenska konsumenter, liksom övriga européer, fått känna av betydande prisökningar de senaste åren. Bara under 2023 ökade livsmedelspriserna i Sverige med 12,1 procent. Under 2024 har prisökningstakten gått ner och troligtvis kommer vi att se lägre ökningstakt de kommande åren.

Europeisk statistik visar att Sveriges situation inte är unik. Den svenska prisökningstakten för livsmedel och alkoholfria drycker ligger i paritet med den generella utvecklingstakten i EU. Stigande kostnader för insatsvaror, kriget i Ukraina, och störningar i leveranskedjorna har bidragit till att driva upp matpriserna i hela Europa. I Sverige har även faktorer som en försvagad valuta och höjda arbetsgivaravgifter för unga spätt på utvecklingen.
- Svenska konsumenter har drabbats hårt av prisökningarna, liksom konsumenter i övriga Europa. Hela europeiska marknaden har påverkats av en orolig omvärld. Svenska livsmedelspriser är dock fortsatt på en konkurrenskraftig nivå i jämförelse med Norden och liknande europeiska länder, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.
Europeiska konsumenters köpkraft har urholkats och pengarna räcker till färre varor i dag än för tre år sen. Maten har blivit dyrare, både i Sverige och resten av Europa. Samtidigt visar rapporten att den svenska prisnivån för livsmedel och alkoholfria drycker år 2023 till och med är lägre än i jämförbara europeiska länder, inklusive Tyskland, Frankrike och våra nordiska grannländer.

Rapporten "Är maten dyr i Sverige?" finns tillgänglig för nedladdning från Svensk Dagligvaruhandels hemsida här.
Igår, tisdag den 17 september, anordnade Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium – Vart tar pengarna egentligen vägen? – där rapporten presenterades. Se webbinariet i efterhand här.
Om rapportserien Fakta om maten
Fakta om maten är en rapportserie som belyser dagligvaruhandeln ur olika perspektiv. Varje rapport fokuserar på en specifik frågeställning och syftar till att öka förståelsen för branschen.
Rapporterna produceras av HUI Research tillsammans med Ek. Dr. Fredrik Bergström, på uppdrag av Svensk Dagligvaruhandel. Läs tidigare publicerade rapporter här.
För ytterligare frågor kontakta;
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seDokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum