SAS och BRA:s samarbete stärker det svenska inrikesflyget

I och med beskedet om samarbetsavtal mellan SAS och BRA, tar bolagen ett stort ansvar för den svenska inrikestrafiken och flyginfrastrukturen.

Idag presenterade två av Transportföretagens medlemsföretag, SAS och BRA sina planer på ett nytt samarbete som i grunden innebär att BRA flyger på uppdrag av SAS, med Arlanda flygplats som bas. Det uttalade målet med samarbetet är att säkerställa pålitlig och effektiv flygtrafik inom Sverige.

- I en situation där inrikesflyget har haft svårt att återhämta sig efter pandemin tar SAS och BRA ett stort ansvar för inrikestrafiken och flyginfrastrukturen med det här samarbetet, för att leverera fler och bättre förbindelser mellan regioner och storstäder. Det här ger bra förutsättningar för ökad svensk ekonomisk tillväxt och tillgänglighet, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

- Partnerskapet mellan SAS och BRA är ett nödvändigt steg framåt för den svenska flygtrafiken och det är även positivt för flygets omställning. Både SAS och BRA ligger långt fram när det gäller flygets fossilfria omställning och genom det nya partnerskapet skapas också ny kraft att fortsätta driva hållbarhet och innovation för att möta framtidens utmaningar på ett ansvarsfullt sätt, säger Carina Malmgren-Heander, ordförande Transportföretagen Flyg.

- Det är positivt för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt svenskt flyg. Men utmaningarna framåt är många. Svensk flygmarknad är mitt inne i klimatomställningen med stora investeringsbehov framåt. Vi ser även kraftigt ökande infrastrukturavgifter och kostnader samt det faktum att många offentliga och privata organisationer och företag fortfarande har recepolicys som förbjuder eller försvårar för flygresor. Här måste det till en förändring för att det svenska flyget verkligen ska få ny luft under vingarna. Vidare är det viktigt att stor hänsyn tas till alla andra verksamheter som finns på Bromma när den reguljära trafiken avtar ytterligare, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef, Transportföretagen flyg.

Upplägget, som kallas för wet-lease, innebär att BRA kommer att operera flera flygplan på uppdrag av SAS och tillhandahålla kapacitet på viktiga inrikeslinjer i Sverige, samt som anslutning till Köpenhamns nav.

Satsningen innebär att flygplansflottan kommer att utökas och fler piloter samt mer kabinpersonal kommer att rekryteras. BRA fortsätter att flyga alla linjer som vanligt med Bromma som huvudflygplats fram till och med december 2024.

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.