Ta med dina elever ut i rymden

”När jag blir stor ska jag bli astronaut.” Barn (och vuxna) har alltid varit fascinerade av rymden. Och utforskningen av rymden är teknik. Varför inte använda rymden som språngbräda för att få barn intresserade av teknik? Det är precis vad du och dina elever kan göra. Tillsammans med Sveriges senaste astronaut Marcus Wandt.

Marcus Wandt och den nya boken Sikta mot stjärnorna med Marcus Wandt. Foto: ESA/Sebirot & Bonnier

Du som är lärare för årskurs 1-3 kan ansöka om en hel klassuppsättning av den nysläppta barnfaktaboken "Sikta mot stjärnorna med Marcus Wandt". Teknikföretagen är stolta över att få ha bidragit med sin kunskap kring delar av innehållet som förhoppningsvis kommer att inspirera fler att vilja utforska intresset för teknik.

Till boken hör en digital lärarhandledning anpassad efter läroplanen i ämnen som teknik, matematik, svenska och bild. Den innehåller pedagogiska uppgifter och praktiska aktiviteter som engagerar eleverna genom upplevelsebaserat lärande.

Boken riktar sig framförallt till barn i lågstadieklass. Lärarhandledningen är framtagen för förskoleklass, åk 1–3, fritidshem och grundsärskola, men materialet kan med fördel användas även på mellanstadiet.

I varje paket ingår 30 böcker, vilket räcker för en hel klass. Böckerna får gärna gå i arv till andra klasser på er skola, så att fler elever får möjlighet att arbeta med materialet och upptäcka rymdens spännande värld. Både böcker och handledning inklusive fraktkostnader är helt gratis.

Om initiativet

Vi på Teknikföretagen är djupt engagerade i att främja intresset för teknik och ingenjörskap bland unga. Vi vet att barn och unga gärna lyssnar på vad Marcus Wandt har att säga. Vi vet också genom undersökningar att ungdomar är positiva till teknik och teknisk utveckling, och att arbeta som ingenjör blir alltmer populärt.

Trots detta väljer många unga tidigt bort teknikutbildningar då de inte anser att teknik är något för dem. Grundskolan har en avgörande betydelse i att ge unga en bra kunskapsbas att stå på och stimulera intresset för teknik och matematik. Häromåret när vi frågade tusentals grundskolelärare om teknikundervisningen, framkom en stor önskan om både mer material och fortbildning. Den tröskel som idag hindrar många att välja tekniska utbildningar måste bort.  Med detta initiativ vill vi därför möta det önskemålet och inspirera nästa generation i tidig ålder.

VI ÄR TEKNIKSVERIGE

Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.