Möt Einar Mattsson på Business Arena Stockholm

På Business Arena Stockholm den 18-19 september deltar 20 av våra medarbetare i samtal om ekonomi, hållbarhet, digitalisering och forskning för fastighetsbranschen bland annat. Som en av Storstockholms mest aktiva utvecklare av nya bostäder, och Stockholms stads största privata ägare av hyresbostäder, så är det viktigt att delta i samtal om våra samhällsutmaningar och branschens bidrag till lösningar.

Stefan Ränk i en soffa på huvudkontoret med konst i bakgrunden
Delägare och koncernchef Stefan Ränk, foto: John Sandlund

– Bostadsbyggarbranschen står inför stora prövningar efter år av goda förutsättningar. Så är det inte längre. Vi är beroende av att Storstockholm fortsätter växa och vara en attraktiv region. I år ser jag fram emot att tillsammans med branschkollegor och beslutsfattare få fram lösningarna på hur vi ska kunna hålla bostadsbyggandet igång på ett lönsamt sätt, säger Stefan Ränk, koncernchef för Einar Mattsson AB.

Einar Mattsson deltar med en digital monter och på plats på Waterfront.

Utöver enskilda möten och samtal deltar vi på olika aktiviteter, bland annat:

• Koncernchef Stefan Ränk deltar i rundabordssamtal på ämnet ”Kan allmännyttan bidra till att konjunkturen hämtar sig?”

• Hållbarhetsutvecklingschef Johanna Wikander deltar på ämnet ” Vad behöver göras för att klimatanpassa den byggda miljön?”

• Fastighetschef Martin Fors deltar på ”Fastighetsägarna Stockholm lanserar vägledning för återbruk”

• Forskning- och utvecklingsprojektledare Mikael Dimadis deltar på ämnet ” Testbäddar i stadsutvecklingen – fysiskt och virtuellt”

Hela programmet för Business Arena Stockholm hittar du här.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Koncernen är bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven.

”Hantverket går i arv, men med metoder som hela tiden utvecklas” — fredagsporträttet med Jimmy Fagerström18.10.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Jimmy Fagerström är arbetsledaren som tycker att det är viktigt att se framgångarna i vardagen. Hans jobb är att se till att allt flyter på, och samtidigt kunna ta in kollegornas kloka idéer och lösningar. Han är familjekär och umgås gärna med de närmsta vännerna. Jimmy njuter av Stockholm under dess olika årstider, och lyssnar gärna på ljudböcker eller tittar på film. Lär känna Jimmy i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Einar Mattsson använder dagvatten för rabattbevattning17.10.2024 05:55:00 CEST | Nyheter

I kvarteret Ässjan vid S:t Eriksgatan 114 uppe vid Norrtull finns en innergård vars rabatter efter många år blivit gamla och därför behövde göras om. Idén om att koppla gratisresursen dagvatten till bäddarna uppstod när Einar Mattssons Utemiljö-avdelning såg hur nära rabatterna som stuprören satt. Tillsammans med en händig snickare från Einar Mattsson Fastighetsförvaltning byggdes specialanpassade ställningar till de nya rabatterna.

”Det är skillnad på att jobba för ett privat eller kommunalt bolag” — fredagsporträttet med Jenny Henriksson11.10.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Med sin klingande värmländska piggar biträdande fastighetsförvaltaren Jenny Henriksson upp sina kollegor. Hon hanterar hyresgästärenden av alla slag på dagarna och familjeaktiviteterna på kvällarna. Trots barndrömmar om att jobba i butik så gick Jenny slutligen via andra yrken till fastighetsbranschen. Lär känna Jenny i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

”Det är fint att få vara med och skapa något bestående som tillgodoser människors behov” — fredagsporträttet med Henrik Striem4.10.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Att skapa god stämning, behålla lugnet i en stressig vardag och att underlätta för sina kollegor är Henrik Striems signum. Som arbetsledare i Hagastadens största byggprojekt just nu, Lokstallarna, så är dagarna fyllda. Han trivs med den familjära andan i koncernen som många vittnar om. Henrik älskar huvudstaden och särskilt vattnet som omger den. Lär känna Henrik i dagens fredagsporträtt: