UR bidrar till tema Sápmi på årets bokmässa

Vad får Sanningskommissionen för det samiska folket för konsekvenser? Och hur kommer det sig att det ofta är kvinnorna i Sápmi som i offentligheten lyfter samernas rättigheter? Vad är sant och falskt om samer och kan man i vuxen ålder återta sin samiska identitet? Det här är exempel på de frågor och ämnen som UR lyfter i fyra olika samtal på årets Bokmässa.

Alt text: Fyra kvinnor i vinterkläder framför en illustrerad bakgrund med berg och snö.
Maxida Märak, Magdalena Graaf, Hannah Graaf och Evelina Solsten medverkar i olika UR-seminarier på Bokmässan. UR, Utbidlningsradion

I UR:s uppdrag ingår att producera och sända ett programutbud på de nationella minoritetsspråken varav samiska är ett. I uppdraget ingår även att spegla de olika kulturer som finns i Sverige. Detta gör UR framför allt genom ett mångsidigt utbud för och om de nationella minoriteterna.

Ett exempel är tv-serien Typiskt samer som har premiär i november. I programserien söker systrarna Magdalena och Hannah Graaf sin samiska identitet. UR kommer också bidra till att höja kunskapen om urfolket samerna genom flera seminarier och samtal på årets Bok- och biblioteksmässa som äger rum 26–29 september i Göteborg.

Bland annat kommer systrarna Graaf att dela med sig av sina erfarenheter på seminariet Sant och falskt med systrarna Graaf på Bokmässan (se nedan). Förutom seminarier och samtal kommer UR också att spela in en episod till programserien Kulturkvarten på samiska under mässan. Kulturkvarten ska spegla det samiska temat på mässan och kommer att ge smakprov på litteratur, jojk, scen och musik på mässgolvet.

På UR:s samtal på mässan kommer namnkunniga artister, författare och forskare bidra till att öka kunskapen om urfolket samerna. Upplev samtalen live när de äger rum eller titta på de i efterhand på UR Play.

UR:s program på tema Sápmi under Bok- och biblioteksmässan:

Vad händer när samerna inte syns i kursplanerna i historia?

Är ett samtal som kretsar kring ändringen i kursplanerna vad gäller innehåll om nationella minoriteter. Enligt Lgr 22 ska kunskapen om Sveriges nationella minoriteter stärkas genom ändringar i kursplanerna för samhällskunskap, religionskunskap och svenska. Men i historieämnet finns inte samerna och dess roll i Sveriges historia med. Vad får det för konsekvenser för den svenska historieskrivningen?

Plats: Lärarscenen

Tid: Torsdag 26/9 kl 11:00-11:25

Finns det en samisk sanning?

Tillsammans med Sanningskommissionen för det samiska folket arrangerar UR seminariet Finns det en samisk sanning? Författaren och journalisten Elin Anna Labba diskuterar tillsammans med två kommissionens ledamöter, universitetslektor Krister Stoor och juristen Marie B. Hagsgård, varför det behövs en sanningskommission och hur de insamlade vittnesmålen kan bidra till att blottlägga fler sanningar om urfolket samerna.

Plats: Hörsal J1

Tid: Torsdag 26/9 kl 16:00-16:4

Kvinnornas kamp i Sápmi

Under rubriken Kvinnornas kamp i Sápmi diskuterar musikartisten och aktivisten Maxida Märak och författaren Ann-Helén Laestadius hur det kommer sig att det ofta är kvinnorna från Sápmi som hörs i den offentliga debatten kring samerna och deras rättigheter.

Plats: Lärarscenen,

Tid: Fredag 27/9 kl 14:00-14:25

Sant och falskt om samer med systrarna Graaf

I Sant och falskt om samer med systrarna Graaf berättar Magdalena och Hannah Graaf om sina erfarenheter av att söka sin samiska identitet. På scenen vittnar även Evelina Solsten, samisk influencer, om vanliga fördomar och myter om samerna.

Plats: Hörsal H1

Tid: Fredag 27/9 kl 15:00-15:45

Kvinna klädd i traditionella samiska kläder står på en grön äng.
UR, Utbildningsradion
Två kvinnor i varma vinterkläder står i ett snöklätt landskap. Den ena bär en gul jacka med en svensk flagga, och den andra bär en ljusblå jacka.
UR, Utbildningsradion

UR har lämnat in sitt remissvar på public service-utredningen13.9.2024 16:07:10 CEST | Pressmeddelande

Det finns många förslag i den parlamentariska kommitténs betänkande som är bra och som stöttar ett starkt public service även under nästa tillståndsperiod; det breda uppdraget, den långa tillståndsperioden och inte minst att public service nu får ett teknikneutralt uppdrag. Men det finns flera förslag som inger oro och som UR avvisar, till exempel den otillräckliga medelstilldelningen som givet det ökade kostnadsläget påverkar programverksamheten negativt.