Studieförbundet Bilda

Vi sjunger hjärna!

Studieförbundet Bilda har i samarbete med Öxnebacka äldreboende i Huskvarna startat en Vi sjunger hjärna-kör. Kören vänder sig till personer med demenssjukdom eller andra utmaningar med minnet, samt deras närstående eller vårdpersonal. Nu utbildar vi fler körledare i Vi sjunger hjärna!

Minnesväckare
Körsång bär nycklar till att öppna upp rum inom män­niskor och vid till exempel demens, afasi, stroke eller förvärvad hjärnskada är detta påtagligt. Sångerna blir minnesväckare. Musiken och välkända texters märkliga förmåga att leta sig in i otillgängliga rum i hjärnan skapar livskvalitet och glädje.

Sång har betydelse!
Att sjunga tillsammans har visat sig ha häpnadsväckande ”bieffekter”. Människors berättelser om hur den gemensamma sången har förts in i deras hem eller hur läsförståelse för strokepatienter har kunnat påskyndas visar på att deltagandet är av djupaste värde.

För andra året i rad arrangerar vi en Vi sjunger hjärna-kör på Öxnebacka, med 10-15 deltagare, boende på Öxnebacka, deras anhöriga och personal. Det är ett väldigt omtyckt och populärt inslag i vardagen, som annars blir tung, inte minst för de anhöriga. Carina Grahn leder kören med varm hand och tagit fram sånger som deltagarna önskat.

Carina beskriver sitt körledaruppdrag så här:

-Jag är körledare för att jag brinner för musik och deltagarnas välbefinnande. Att få se hur deras minnen och känslor väcks till liv, men också att få vara med och forma en gemenskap känns som en oerhört viktig och meningsfull uppgift. Det är även berikande för egen del och ger många fina stunder som värmer i hjärtat.

Anna, aktivitetsansvarig på Öxnebacka, berättar att det är bra när det kommer någon utifrån.

-Det gör väldigt stor skillnad. De boende känner sig bekräftade av andra än enbart personalen och det är viktigt. Kanske känner de sig som en del i samhället i större utsträckning.

Ledarutbildning
För första gången erbjuder Studieförbundet Bilda Sydöst en ledarutbildning i Vi sjunger hjärna. I detta utbildningstillfälle får du lära dig om Vi sjunger hjärna-metoden, vad du behöver tänka på som ledare och andra tips. Efter utbildningen är du redo att ta dig an uppdraget som ledare för en Vi sjunger hjärna-kör på ett äldreboende eller dagverksamhet. Utbildningen är den 23/9 och är man intresserad är man välkommen att vara med.

-Vi ser ett stort intresse att få i gång fler Vi sjunger hjärna-körer. Det är berikande på så många plan. Nu hoppas vi att många vill gå den kostnadsfria ledarutbildningen så vi kan starta många körer runt om i regionen, säger Mikaela Simonsson, verksamhetsutvecklare inom Kultur och hälsa på Studieförbundet Bilda.

Vi sjunger hjärna! är ett projekt som har utformats av Bilda i samarbete med Alzheimer Sverige och finansierats av Allmänna Arvsfonden.

Anmälan till ledarutbildningenhttps://www.bilda.nu/arr/1233492/ledarutbildning-vi-sjunger-hjarna-825961

Mer information:
Mikaela Simonsson: 036-291 21 21  mikaela.simonsson@bilda.nu
www.bilda.nu/visjungerhjarna

Om oss

Studieförbundet Bilda för kyrka och samhälle är ett av Sveriges tio studieförbund. Med kristen livsåskådning som grund bedriver vi folkbildningsarbete och erbjuder kurser, studiecirklar och kulturprogram. Verksamheten vilar på folkbildningens grundsyn och är fri och frivillig och öppen för alla oavsett bakgrund och utbildning.

Följ Studieförbundet Bilda

Senaste pressmeddelandena från Studieförbundet Bilda

Quilty & Andy Irvine – unikt musikaliskt möte med irländsk folkmusik-legendar13.9.2024 09:15:31 CEST | Pressmeddelande

Quilty har kommit att betraktas som legendarer på den irländska folkmusikscenen i Norden och Andy Irvine är en av Irlands mest hyllade folk- och världsmusikikoner. Efter förra årets 30-årsjubileum och tillhörande succéturné bjuder Quilty & Andy Irvine in till ännu ett musikaliskt möte och turnésamarbete. Det blir ett rikt konsertprogram som förenar det bästa från Irvines och Quiltys repertoarer – med utrymme för både samspel och egenart.