Kommentar om regeringens budgetutspel om klimatpolitiken

”Halva mandatperioden har nu gått, och Tidöpartierna har ägnat tiden åt att öka utsläppen. Medan stora delar av världen nu svämmar över driver regeringen och Sverigedemokraterna en politik som aktivt förvärrar situationen. I stället för att satsa på effektiva åtgärder för att minska utsläppen verkar den nya statsbudgeten fortsätta med samma destruktiva politik”, säger Beatrice Rindevall, ordförande Naturskyddsföreningen.

Idag har regeringen presenterat fler delar av klimatpolitiken i den kommande statsbudgeten. Naturskyddsföreningen kommer också att granska och kommentera statsbudgeten när den presenterats i sin helhet imorgon 19 september.

– Tidöpartiernas politik leder till katastrofala effekter på klimatomställningen i vårt land. Det är väldigt oroande att se hur omställningen nu bromsar in på område efter område; exempelvis den havsbaserade vindkraften och elbilsförsäljningen. Det drabbar både klimatet och jobben, säger Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

– Regeringen visar att den kortsiktigt kan nå klimatåtagandet gentemot EU, men inte genom att minska utsläppen, utan genom att använda kryphålen i EU:s klimatramverk. Den gör det både genom att utnyttja tidigare utsläppsutrymme och genom att använda utsläppsrätter som skulle gått till industrin. Tidöpartierna betalar dyrt – 4 miljarder kronor – för problem de själva skapat i form av ökade utsläpp. Det är ett makalöst slöseri och ett praktexempel på ineffektiv politik, säger Beatrice Rindevall.

– Att mitt under brinnande klimatkris satsa 11 miljarder kronor på att sänka drivmedelsskatterna är fullständigt oförsvarligt. Amazonas står i lågor, södra Europa ligger under vatten och i det läget öser Tidöpartierna pengar på användare av fossila bränslen, i stället för att göra alternativen billigare, säger Beatrice Rindevall.

– Satsningar på kärnkraft är dyra, osäkra och onödiga. I stället behövs storsatsningar på energieffektivisering, lagring och flexibilitet. Den enorma teknikutvecklingen och prisminskning som skett under de senaste åren innebär att vind- och solkraft tillsammans med lösningar för lagring och existerande vattenkraft kan utgöra basen i det framtida elsystemet, säger Karin Lexén.

– Genom att avveckla flygskatten fortsätter Tidöpartierna att med kirurgisk precision driva politik som förvärrar klimatkrisen. Flyget är det mest klimatbelastande transportslaget, och EU:s utsläppshandelssystem kommer inte ens att innefatta hälften av flygets klimatpåverkan. Vi är bara i början av en ny tid med extrema klimatkatastrofer, och det är oförståeligt att inte låta flyget betala för sina utsläpp, säger Beatrice Rindevall.