Återkallelse av Arla Cultura Onaka

Arla återkallar produkten Arla Cultura Onaka Naturell Filmjölk. Orsaken till återkallelsen är att det felaktigt står att produkten är laktosfri. Alla förpackningar med bäst före-datum 2024-09-19, 2024-09-26 och 2024-10-03 återkallas.

De nya Onaka-förpackningarna är felmärka. Onaka-fil innehåller 3,8 gram laktos, inte 0 gram som det står på baksidan. Foto: Arla

Alla Arlas kunder har informerats och förpackningar med de angivna datumen stoppas för försäljning.

– Vi ser allvarligt på det som inträffat och återkallar därför alla Onaka-förpackningar med angivna bäst före-datum. Samtidigt har vi startat en utredning om hur felmärkningen uppstod. Vi ber om ursäkt för detta, det är viktigt att konsumenter känner sig trygga med våra produkter, säger Johanna Ryssnäs, kvalitetschef på Arla.

På baksidan av förpackningarna står felaktigt att Onaka innehåller 0 gram laktos, men den innehåller 3,8 gram laktos per 100 gram. Det innebär att produkten inte är lämplig för laktosintoleranta, men i övrigt är det inget fel på den. Om du inte är nöjd kan du registrera en reklamation på Arlas webbplats.

– På grund av det felmärkta förpackningsmaterialet kan det dröja några veckor innan Onaka-filen finns i mejerikylen. Men ha tålamod, vi jobbar för fullt för att du snart ska kunna köpa produkten igen, säger Johanna Ryssnäs.

Arla Cultura Onaka
Arla Cultura Onaka 3D