Consid vinner prestigefyllt Hackathon i London – utvecklade innovativt AI-verktyg

Den 17 september tog ett team från Consid hem förstaplatsen i Optimizelys Hackathon i London. Med ett verktyg som med hjälp av AI omvandlar en PDF till en webbplats i Optimizely CMS13 SaaS, imponerade teamet på juryn och kammade hem vinsten.

Prisregnet över Consid fortsätter falla, och denna gång var det under ett prestigefyllt Hackathon anordnat av Optimizely i London den 17 september.

Ett team från Consid S5, bestående av Andreas Jönsson, Johan Runesson, Mathijs van Wijnen, Vincent Holland, Daniel Ekblad, Tobias Jonsson, Christian Lüddeckens och Niklas Larsson, stod som segrare och vann förstaplatsen samt en prischeck på 5 000 pund.

– Det kändes fantastiskt, hela teamet har arbetat hårt med att få allt på plats. Detta ger oss än mer energi att skapa värde med innovation som drivkraft. Det ger både team och våra kollegor en boost. Det är inte alltid vi ger oss tid att skapa saker utanför de vanliga leveranserna. Det är genom utmaningar vi lär oss nya saker och utbyta idéer. Bygger också vidare på den kulturen vi har på Consid, med innovation och entreprenörskap och effekt för kund, säger Christian Lüddeckens, digital strateg och regionchef på Consid.

Utmaningen var att skapa en sida eller applikation med hjälp av Optimizelys nya SaaS CMS. Consid-teamet briljerade med sitt verktyg som kunde omvandla en PDF med hjälp av en AI-stödd kontrollpanel för sitegenerering. Med hjälp av verktyget kunde man sedan skapa en fullfjädrad webbplats i Optimizely CMS13 SaaS, komplett med sidstruktur och block.

– Vi har möjliggjort personalisering och webbaserade experiment direkt i verktyget, som är tillgängligt från CMS. Frontend-delen körs i Vercel med onpage-redigering, tillsammans med Optimizelys nya Visual Builder. Vi använder också egna tjänster i Azure och deras AI-tjänster för att förstärka lösningen. Frontend är byggd med ramverken Svelte, Astro och Tailwind, säger Christian Lüddeckens, och förklarar hur man kom fram till lösningen:

– Med tidpress och hög ambition så kan man säga att semestern räddade oss. Det var då vi satte idén. Att hantera content är oftast den delen som kunderna tycker är jobbigast. Det var detta vi ville skapa en lösning för med hjälp av bland annat AI.

Vinsten under Optimizelys Hackathon är ytterligare ett bevis på Consids starka position inom digital transformation och teknisk innovation. Som en av Sveriges snabbast växande IT-konsultbolag har Consid fortsatt att leverera högkvalitativa, skräddarsydda lösningar för sina kunder, både nationellt och internationellt.

Med kontor över hela Sverige och en växande närvaro internationellt, fortsätter företaget att driva på digitaliseringen i olika branscher och skapa framtidens tekniska lösningar idag.

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Årets digitala hjältar ska utses – nomineringen har öppnat10.9.2024 09:20:14 CEST | Pressmeddelande

Nu har nomineringsprocessen för Consid Awards 2024 öppnat, och det är dags att lyfta fram Sveriges mest framstående digitala hjältar. Denna prisceremoni har blivit en central plattform för att uppmärksamma personer och initiativ som har gjort betydande insatser inom digitalisering och teknik. Vem som helst kan nominera sina förebilder inom ett brett spektrum av utmärkelser som belyser viktiga bidrag till den digitala sfären.