Glädjande besked som underlättar för fortsatt föreningsverksamhet

Regeringen har idag beslutat att Trafikverket tilldelas 8 miljoner kronor årligen med start 2025 för att täcka den merkostnad som idrottsföreningar och andra ideella föreningar har vid arrangemang som påverkar statliga vägar – något som Riksidrottsförbundet tillsammans med flera specialidrottsförbund har jobbat för i flera år.

Deltagare på väg till tävlingscentrum under O-Ringen den 23 juli 2023 i Åre.
Deltagare på väg till tävlingscentrum under O-Ringen den 23 juli 2023 i Åre. Bildbyrån: PETER HOLGERSSON

-  Det är glädjande att föreningar runt om i Sverige redan nu får det här beskedet inför 2025 så att förberedelser inför kommande evenemang kan fortsätta alternativt ta fart. Landets arrangörer har inte haft en sportslig chans att genomföra sina arrangemang på ett bra sätt. Nu har de det, säger Anna Iwarsson ordförande för Riksidrottsförbundet.

Trafikverkets regelverk för arrangemang på statliga vägar har slagit hårt mot idrottsföreningar och andra ideella föreningar. Regelverket innebär att arrangörerna varit tvingade att ta alla kostnader kopplade till åtgärder enligt vägmärkesförordningen (2007:90), exempelvis omskyltning, längs statliga vägar. Åtgärder som inneburit stora kostnader för föreningarna och många har tvingats ställa in sina lopp.

Det är många föreningar som nu drar en lättnadens suck och kan fokusera på att skapa evenemang som stärker så väl elit som bredd som allmän folkhälsa när idrotten fortsätter ta plats på de svenska vägnäten.

- Vi välkomnar att regeringen tar ett budgetbeslut som underlättar för arrangemang som bedrivs på, eller påverkar, allmänna statliga vägar. Med en långsiktig och hållbar lösning för våra ideella föreningar och arrangörer, så ser vi stora möjligheter att få en återstart av arrangemang som de senaste åren tvingats läggas ner på grund av kortsiktiga och ohållbara lösningar, säger Svenska Cykelförbundets generalsekreterare Leif Karlsson.

Det nya beslutet innebär en långsiktig lösning som skapar förutsättningar för fler att aktivera sig runt om i Sverige.

Faktaruta
Ur regeringens budgetproposition:
”Det är vidare viktigt att idrotten och ideella organisationer har goda villkor och möjlighet att bedriva sin verksamhet. Det gäller även nyttjande av statlig väg för t.ex. motions- eller tävlingslopp. Regeringen ökar därför anslaget till Trafikverket med 8 miljoner kronor per år från 2025 för att möjliggöra att ideella föreningar och organisationer ska undantas från att behöva betala för Trafikverkets alla kostnader för bl.a. omskyltning och andra anordningar som krävs vid t ex. motions- och tävlingslopp på statlig väg.”

Om Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna