Unionen om budgeten: Nu kan fler få besked om omställningsstudiestöd

– 18 000 personer vet fortfarande inte om de kan studera i höst! Dagens budgetbesked om resursförstärkning för att ytterligare öka tempot i handläggningen av omställningsstudiestödet är välkommet. Nu kan fler få besked innan utbildningen startar, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen i en kommentar om regeringens budget.

Peter Hellberg, ordförande Unionen, om regeringens budget
Peter Hellberg, ordförande Unionen, om regeringens budget Peter Jönsson

Kompetens, klimatomställning och ny transportinfrastruktur är tre områden där Unionen hade velat se mer omfattande satsningar i regeringens budget.

Företag, arbetstagare och Sverige som land behöver nya investeringar i vägar och järnvägar, satsningar för att möjliggöra klimatomställningen och insatser för att få ner arbetslösheten och möta kompetensbristen. Regeringen måste rusta Sverige bättre för framtiden, säger Peter Hellberg.

För att fler ska kunna ta de jobb som finns behövs även stora satsningar på arbetsmarknadsutbildning, yrkesutbildning för vuxna och förstärkta förmedlingsinsatser.

Det hade gett en mycket bättre effekt på arbetslösheten än ytterligare sänkt skatt. Att i detta läge satsa mindre på yrkesutbildning för vuxna är feltänkt. Regeringen borde också ha presenterat en satsning för att fler yrkesverksamma ska kunna studera relevanta kurser och korta program i högskolan, säger Peter Hellberg.

Unionen är även kritisk till regeringens klimatpolitik som leder till ökade utsläpp och osäkerhet kring 2030-målen.

De aviserade satsningarna på klimatklivet är välkomna. Men Unionen vill se snabbare åtgärder, tydliga mål och en rättvis klimatpolitik – inte ambitionssänkningar. Rätt utnyttjat kan den nödvändiga klimatomställningen leda till ökad konkurrenskraft och fler och bättre jobb i Sverige, säger Peter Hellberg.

Fel inriktning i budgeten men det finns guldkorn

Men Unionen tycker att det även finns flera guldkorn i regeringens budget:

• Unionen ser positivt på de åtgärder som föreslås i syfte att förbättra möjligheterna för återgång i arbete. En förbättrad tillsyn av arbetsgivarens rehabiliteringsarbete är mycket angelägen. Det är också glädjande att regeringen har lyssnat på remissinstanserna och valt att inte gå vidare med förslagen om skärpta tidsgränser i sjukförsäkringen.
  • Unionen ser positivt på att regeringen aviserat insatser för att vindkraften ska kunna byggas ut snabbare. En ökad tillgång till fossilfri el är centralt för att möjliggöra klimatomställningen. Stöd för investeringar i leveranssäkerhet, ökade satsningar på energiforskning och ökade resurser till myndigheter som hanterar tillstånd är positivt.
  • Unionen ser positivt på att regeringen satsar på infrastruktur och har för avsikt att beta av underhållsskulden inom transportinfrastrukturen men det behövs också betydande nysatsningar. Samtliga partier behöver i höst presentera ett nytt finanspolitiskt ramverk som möjliggör de omfattande investeringar som Sverige är i behov av. Sverige måste rustas.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!

Unionen ser en ökad optimism i näringslivet efter sommaren29.8.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Unionen tar regelbundet temperaturen på konjunkturen. Mätningen i augusti visar att det finns en ökad optimism i det svenska näringslivet. – Det är ett mer positivt utfall än för ett halvår sedan. Konjunkturfallets botten har nu passerats, men för att inte riskera jobben och ge konjunkturen en rejäl skjuts måste Riksbanken sänka räntan i minst den takt de aviserat, konstaterar Tobias Brännemo, chefsekonom Unionen.