Budgetkommentar: Välkomna satsningar på infrastrukturen

Regeringens satsningar på infrastrukturen i höstens budget är välkomna och är en signal att man ser värdet av transportnäringen och dess viktiga roll för att Sverige ska fungera.

Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen

- Det är rejäla satsningar på underhåll av infrastrukturen i statsbudgeten, som vi har efterfrågat länge. 15 miljarder kronor extra kommande tre år för väg- och järnvägsunderhåll är särskilt välkommet, och att regeringen aviserat att man fram till år 2037 under planperioden kommer klara av att bygga bort hela underhållsskulden. En fungerande transportinfrastruktur är en förutsättning inte bara för transportbranschen utan också för att stärka hela Sveriges konkurrenskraft, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

- Det är välkommet att regeringen går fram med en stor satsning på infrastrukturen i form av över tusen miljarder kronor under nästkommande planperiod, men även att man stärker transportinfrastrukturen i beredskapssyfte och slopar flygskatten. Sammantaget är det en signal att man ser värdet av transportnäringen och dess viktiga roll för att Sverige ska fungera, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.