Svenska laget uttaget till para-VM 2025 - “det här är historiskt”

Nu är det klart vilka sex spelare som blir historiska och får representera blågult när Sverige för första gången deltar vid para-VM i bowling. Mästerskapet spelas den 17-24 januari 2025 i Hong Kong.

Det svenska laget är uttaget till para-VM som spelas den 17-24 januari i Hong Kong.

Följande spelare får representera Sverige vid para-VM 2025:

Rullstol
Richard Norén,  Täby BwK
Gunnar Wanneberg,  Täby BwK
Ledare: David Runefelt

Sabina Nilsson, Team Baltzar BC, Motala
Lisa Nordström Green, Team X-Calibur BK, Partille
Robin Ljungkvist, Götene BK
Eddie Engström, FF Österlen

Ledare: Maria K. Årberg
Ledare Mikael Engström

Richard Norén och Gunnar Wanneberg är de två rullstolsspelarna som får representera Sverige vid para-VM.
– Richard och Gunnar har presterat bäst över tid av rullstolsspelarna. De har visat gång på gång att de är med i toppen och håller en konsekvent hög nivå. De båda har en stark vilja att utvecklas och har en stor glädje till bowlingen. Richard och Gunnar kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt vilket även är mycket betydelsefullt i dubbelspelet, säger David Runefelt, coach för rullstolsspelarna.

Både Norén och Wanneberg har känt på internationellt spel tidigare. Förra sommaren nådde de fina framgångar i Great Plains PVA Invitational i Omaha, USA. Gunnar Wanneberg vann singelklassen och i 3-manna segrade han och Richard Norén tillsammans med Annika Lindgren.
– Vi såg vid USA-resan att kapaciteten finns där. Både Richard och Gunnar har tränat bra sedan dess. Det här blir det första mästerskapet vi åker med ett rullstolslag, så det kommer naturligtvis att bli flera nya erfarenheter. Men vi åker för att visa att Sverige är att räkna med även här och vi siktar på medalj.

Runefelt menar att det betyder mycket för svensk rullstolsbowling att få möjligheten att spela VM.
– Vi vill bli många fler inom rullstolsbowlingen på alla nivåer i Sverige. När vi nu får chansen att visa upp oss internationellt så tror jag att det kommer leda till att många fler vill börja.

Fyra spelare med fina meriter representerar Sverige i I-klassen (intellektuell funktionsnedsättning). Lisa Nordström Green och Eddie Engström var med vid Special Olympics World Games i juni 2023 i Berlin där det blev stor medaljsuccé för Sverige med åtta medaljer varav sex guld. Lisa Nordström Green vann guld i alla tre tävlingsdistanserna: Singel, dubbel och i lagdistansen tillsammans med bland annat Eddie Engström. Eddie Engström tog även silver i dubbel och brons i singel.

Till VM får de sällskap av de senaste två svenska mästarna i para-SM. Sabina Nilsson vann damernas A-klass i våras och Robin Ljungkvist tog hem guldet i herrarnas A-klass. För Lisa Nordström Green blev det brons i damernas A-klass.
– Vi har åtta otroligt duktiga spelare i Team Sweden Para så det var inte lätt att göra uttagningen när det nu är fyra spelare som får åka på VM. Micke (Engström) och jag valde till sist att gå på de spelare som hade högst poängsnitt under förra säsongen, säger förbundskapten Mia K. Årberg och fortsätter:
– Det är ett sammansvetsat gäng i laget. Det är första VM:et och vi åker ned för att få erfarenhet. Vi vet inte så mycket om motståndet men alla har hög kapacitet och goda möjligheter att göra det riktigt bra.

Mia K. Årberg ser fram emot mästerskapet i Hong Kong.
– Det ska bli fantastiskt kul och det här är historiskt. Det är väldigt stort att vi har ett para-landslag nu och det är VM vi har strävat mot sedan vi startade Team Sweden Para i slutet av 2022.

Det svenska laget kommer att ladda upp inför mästerskapet med ett träningsläger i Jönköping den 30 november till 1 december.

Para-VM 2025
När: 17-24 januari
Var: Hong Kong, Kina
Bowling Center: Kai Tak Sports Park Bowling Centre
Tävlingsdistanser: Singel, dubbel, 4-manna (Sverige ej med i 4-manna då de inte åker med fullt lag, All Event.

Mer info om para-VM: https://bowling.sport/ibf-world-championships/

Svenska laget är uttaget till para-VM som spelas den 17-24 januari i Hong Kong.
Lisa Nordström Green tog guld i alla tre tävlingsdistanserna vid Special Olympics World Games 2023. I januari är hon på jakt på ytterligare medaljer vid para-VM i Hong Kong.
Foto: Special Olympics Sverige
Eddie Engström tog medalj i alla tre tävlingsdistanserna vid Special Olympics World Games. Nu får han representera Sverige vid para-VM i januari 2025.
Foto: Special Olympics Sverige