TCO om budgeten: Saknas satsningar på klimat, välfärd och omställning

Idag presenterade regeringen budgeten för 2025. TCO hade velat se större satsningar på välfärden och klimatet i stället för allmänna skattesänkningar och saknar satsningar på omställning och högre utbildning för yrkesverksamma i budgeten.

Therese Svanström, ordförande TCO
Therese Svanström, ordförande TCO Foto: Eva Edsjö

- I ett läge där behoven av satsningar på välfärd och klimatomställning är stora, och dessutom växande, när det kommer till kompetensförsörjning hade TCO velat se andra prioriteringar. Det behövs exempelvis generella ekonomiska tillskott och mer långsiktiga besked till välfärden, säger TCO:s Therese Svanström.

Mot bakgrund att välfärden står inför kraftiga neddragningar till följd av stora kostnadsökningar hade TCO velat att regeringen prioriterat välfärden mer, något allmänheten också tycker. I en undersökning Novus nyligen gjorde åt TCO svarade 4 av 5 att de vill att regeringen satsar på välfärden före skattesänkningar för de som arbetar. Det håller även en majoritet av alla riksdagspartiers väljare med om.

- Med ett reformutrymme på 60 miljarder hade välfärden kunnat få större utrymme, säger Therese Svanström.

När det gäller satsningar på klimatet finns det också mer att önska.  TCO välkomnar satsningar på elektrifiering och infrastruktur, men sänkt skatt på flyg och bil är fel väg att gå om vi ska nå klimatmålen i tid.

Kommentarer på utvalda områden

Skatter

TCO anser att det i nuläget inte är prioriterat med ännu ett jobbskatteavdrag. Investeringssparkonton är redan lågt beskattade, att ha helt skattefri avkastning är inte alls motiverat. Sänkt bensinskatt och avskaffad flygskatt är fel riktning för klimatpolitiken.

Statsbidragen till välfärden

De specialdestinerade statsbidragen till kommuner och regioner lyfts fram, det är pengar som oftast kräver tillskott av egen finansiering och utgör därmed inte en ekonomisk avlastning. TCO anser att det generella statsbidraget i stället bör öka, och att besked om detta ges för fler år framåt.

Sjukförsäkringen

TCO välkomnar att regeringen har lyssnat på remissinstanserna och inte genomför en återgång till det tidigare alltför restriktiva regelverket inom sjukförsäkringen. Bra att det föreslås flera åtgärder för att öka stödet för återgång i arbete och stärka rehabiliteringen, men viktigt att Försäkringskassan och andra aktörer ges tillräckliga resurser.

Högre utbildning

Omfördelning av takbelopp mellan lärosätena slår hårt mot lärosäten med hög andel fristående kurser på distans. Tveksamt i tider när vi snarare behöver fler korta och flexibla kurser för yrkesverksamma. Inte heller finns fortsatt utbyggnad av yrkeshögskolan med. Välkommet att CSN får behövligt tillskott för att hantera omställningsstudiestödet.

Arbetsmiljön

TCO uppskattar det förstärkta anslaget till Arbetsmiljöverket så de kan utveckla sin inspektionsverksamhet. Det är positivt med stegvis ökning över flera år, så att resurserna kan följa ambitionshöjningen.

Förstärkta medel är avgörande för att klara av alla uppdrag som Arbetsmiljöverket ska hantera. Det är viktigt att värna skyddsombuden och deras ställning.