Glenn Solberg lämnar herrlandslaget

Glenn Solberg väljer att lämna herrlandslaget i handboll. OS i Paris blev det sista mästerskapet som svensk förbundskapten.

– Jag är tacksam över möjligheten jag fick att leda landslaget. Vi har haft väldigt fina år med bra resultat, inte minst de tre VM- och EM-medaljerna, men nu känner jag att det är dags att göra något annat, säger han.

Glenn Solberg har lett de svenska herrarna i sex mästerskap och till tre medaljer, men väljer nu att kliva av sitt uppdrag som förbundskapten. Foto: Bildbyrån

– Svenska Handbollförbundet har valt att möta Glenns önskan. Det är förstås tråkigt, men vi respekterar hans beslut, säger generalsekreterare Robert Wedberg.

Glenn Solberg tog över som förbundskapten efter EM 2020 och har sedan dess lett herrlandslaget i två OS, två VM och två EM-turneringar.

Nu väljer han att lämna uppdraget.

– Det är väldigt krävande att vara förbundskapten. Det har varit fem intensiva år med sex mästerskap, många dagar borta på landslagssamling och jag har även lagt väldigt många timmar på att åka runt och träffa spelarna i deras hemmiljöer. Det har varit spännande och otroligt givande, men nu behöver jag en paus för att se vad jag har lust att göra framöver, säger Glenn Solberg.

– Svensk handboll har tagit stora steg framåt de senaste åren och Glenn har varit en viktig del av det. Vi tar med oss mycket av hans arbetssätt framåt, framför allt med den täta spelarkontakten, Vi önskar honom naturligtvis all lycka till i framtiden, säger landslagschef Hanna Fogelström.

Solbergs tid som förbundskapten inleddes med att ta herrlandslaget till VM-final 2021. Säsongen därefter blev det en ny stor framgång då EM i Slovakien & Ungern slutade med en guldmedalj, och så sent som i början av 2024 blev det EM-brons efter en dramatisk finalhelg i Köln.

– Jag är främst glad över att fått jobba med en så fantastisk grupp spelare, och då menar jag både som handbollsspelare och som människor, och ha fått göra den här resan med dem.

– Jag är även stolt över att ha varit med och utvecklat svensk handboll, och att jag har gjort det med ett värderingsstyrt och inkluderande ledarskap. Jag är även glad över den utveckling som skett gällande fys, gym och träning vid sidan om handbollsplanen, säger Solberg.

– Vi har haft några framgångsrika år under Glenns ledning och vi är stolta över att laget etablerat sig i världstoppen och återkommande utmanat om medaljerna, säger Hanna Fogelström.

Arbetet att hitta en ersättare har inletts.

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 25 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. I de senaste nio mästerskapen för damerna och herrarna har Sverige slutat bland de fem bästa i samtliga.

Sverige arrangerar regelbundet internationella mästerskap, senast under 2023 då både herrarnas och damernas VM avgjordes i Sverige. 2026 arrangeras herrarnas EM och 2028 damernas EM av Sverige, Danmark och Norge.

Svenska damerna EM-laddar i Lund och Ystad19.9.2024 11:01:31 CEST | Pressmeddelande

Den 20 november samlas det svenska damlandslaget i Lund för att förbereda sig inför EM som inleds i Ungern veckan efter. Polen kommer att stå för motståndet i två landskamper inför avresan – i Ystad 23 november och i Lund dagen efter. – Vi strävar alltid efter att ladda på hemmaplan och har fina minnen från tidigare samlingar och landskamper i både Lund och Ystad, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.

Damernas OS-trupp uttagen4.6.2024 11:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sommarens stora handbollsäventyr närmar sig och i dag har 17 svenska damspelare fått besked att de ska till Paris i sommar. 14 av dem får skrivas in i truppen medan tre initialt är reserver på plats. – Vi känner oss trygga med vår trupp som kan ge oss verktyg att förändra matchbilder både offensivt och defensivt, samtidigt som den innehåller en hel del rutin med spelare som deltagit i OS tidigare, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.