Fackliga skuggdirektionen: Riksbanken bör gå fram med en dubbelsänkning

Vid den Fackliga skuggdirektionens senaste sammanträde landade skuggdirektionen i att Riksbanken bör gå fram med en dubbelsänkning. Men det var långt ifrån en enig skuggdirektion när det kommer till nivån på sänkningen av räntan. Lyssna på de fackliga ekonomerna i podden Fackliga skuggdirektionen som släpps idag.

Nytt avsnitt av Fackliga skuggdirektionen ute nu!

Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen och programledare för podden, vill gå lugnare fram och är den enda som förespråkar en sänkning på 0,25 procent.

– Det är uppenbart att styrräntan snabbt bör komma ner från dagens nivåer men jag är också övertygad om att det bästa för ekonomin är att undvika för tvära kast. Riksbanken har gjort en stor förflyttning det senaste året, till att nu signalera om sänkningar vid varje möte framöver. Om man sätter handling bakom orden och fortsätter i den takten är räntan nere på en neutral nivå i början av nästa år, det tycker jag är tillräckligt snabbt, säger Tobias Brännemo.

Charlotte Tarschys, chefsekonom Akavia, Håkan Regnér, chefsekonom Saco och Elinor Odeberg, chefsekonom Arena idé förespråkar en dubbelsänkning. Medan Torbjörn Hållö, chefsekonom LO tycker att Riksbanken omedelbart bör sänka räntan med en hel procentenhet så att den landar på 2,5 procent.

Regeringens budget och en arbetsgivarsida som spelar i moll

I avsnittet diskuterar medlemmarna även regeringens budget och den kommande avtalsrörelsen. Kopplat till avtalsrörelsen konstaterar en av skuggdirektionens medlemmar att “varje avtalsrörelse är det slut på pengar” av en eller annan anledning. Ett resonemang som delas av Unionens chefsekonom.

– Om arbetsgivarsidan hade varit en orkester så är det väldigt svårt att höra några toner i dur just nu. Men allt talar för att vi kommer få se en vändning uppåt i konjunkturen under de kommande åren och tillsammans med svensk industris starka konkurrenskraftsläge ger det goda förutsättningar för ökade reallöner framöver, vilket också kommer gynna företagen själva när hushållen stärker sin köpkraft, konstaterar Tobias Brännemo.

Fakta Fackliga skuggdirektionen avsnittet ”Babylons hängande trädgårdar”

Podden Fackliga skuggdirektionen, lyfter fram de fackliga perspektiven på den ekonomiska debatten. I podden får ledamöterna redogöra för vilket räntebeslut de själva hade fattat vid Riksbankens penningpolitiska möte på onsdag, om de själva satt i Riksbankens direktion.

Avsnittet “Babylons hängande trädgårdar” släpps idag och är poddens sjunde avsnitt. Podden finns där poddar finns.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.