IF Metall stöttar medlemmar i svår situation

Northvolt har idag lagt ett mycket omfattande varsel som berör många av IF Metalls medlemmar. Vi inleder nu förhandlingar med arbetsgivaren.

– För våra medlemmar kommer det här beskedet som en djup besvikelse. Vår uppgift som fackförening är nu att stötta medlemmarna i denna svåra situation på alla sätt vi kan, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

– Beskedet är naturligtvis också ett hårt bakslag för företaget och deras planer på snabb expansion. IF Metall förutsätter att Northvolt nu gör sitt yttersta för att erbjuda den berörda personalen alla tänkbara möjligheter till omställningsstöd och nya möjligheter att gå vidare till nya anställningar, säger Marie Nilsson.

IF Metalls biträdande avtalssekreterare Simon Petersson:

– IF Metall har ända sedan Northvolts etablering avsatt stora resurser för organisering, utbildning och arbetsmiljöarbete på företaget. Nu tvingas förbundet i stället rikta all den styrkan på förhandlingar för att säkra bästa möjliga förutsättningar för våra medlemmars framtid.  I det arbetet kommer hela IF Metall involveras, både på lokal, regional och nationell nivå, säger IF Metalls biträdande avtalssekreterare Simon Petersson.