Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav
Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.

Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört observationsmätningar av förare på elsparkcykel på tio orter i Sverige. Förutom uppskattad ålder på föraren har även hjälmanvändning, skjutsning och typ av fordon (hyrd eller privat) noterats.
Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar. Det innebär att barn under 15 år enligt lag ska använda hjälm. NTF:s mätningar visar att det finns mycket att önska när det gäller hjälmanvändningen. Endast 2 av 5 barn (43%) har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast 1 av 20 (5%) hjälm.
- Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Vi på NTF vill att alla ska använda hjälm. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.
- Att hjälmanvändningen är så låg bland barn är oroande. Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Har du köpt en elsparkcykel till ditt barn är det också rimligt att du ser till att barnet använder cykelhjälm, fortsätter Malin Lundgren.
Många förare följer inte reglerna
Vid NTF:s observationer noterades också flera olika felbeteenden. Elsparkcyklarna körs på gångbana, trottoar och framförs inte sällan med för hög fart. Vanligt är också att man skjutsar, vilket är förbjudet. Nästan var tionde förare skjutsade och majoriteten av dessa var barn som hade med en kompis på elsparkcykeln.
- Många har inte koll på att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi på NTF vill öka kunskapen om vad som gäller, menar Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.
- Som förälder behöver du prata med barnen om hur de kör och vad de behöver tänka på så att de inte riskerar att skada sig själva eller andra. Elsparkcyklar accelererar snabbt och det är viktigt att anpassa farten. Se hur ditt barn kör och öva gärna på att bromsa under kontrollerade former, fortsätter Malin Lundgren.
NTF:s observationer genomfördes under tre veckor i augusti och september 2024. Totalt observerades 720 förare av elsparkcykel i följande städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås. Observationerna är en uppföljning efter förra årets enkätstudie, där kunskapen om regler för elsparkcykel visade sig vara låg.
Enligt Transportstyrelsens statistik har antalet olyckor med elsparkcykel fyrdubblats från 2019 till 2023. 75% av olyckorna är singelolyckor, där alltså inget annat fordon är inblandat.
Detta gäller för elsparkcyklar:
Tips till dig som förälder med barn som kör elsparkcykel:
|
Nyckelord
Kontakter
Malin LundgrenNTF
Tel:0709-96 76 16malin.lundgren@ntf.seEmelie HedbergKommunikationsansvarigNTF
Tel:0709-91 04 53emelie.hedberg@ntf.seBilder


Länkar
Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en ideell idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
Ny nationell rekommendation om bältesanvändning under graviditet6.11.2025 08:16:04 CET | Pressmeddelande
Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet.
NTF vill få fler att synas i mörkret – delar ut gratis reflexer23.10.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
På söndag går vi över till vintertid vilket innebär mörkare eftermiddagar och svårare att se varandra ute i trafiken. Glöm då inte reflexen! NTF arbetar för en säkrare trafik och att fler ska synas i mörkret. Därför kommer vi att dela ut kostnadsfria reflexer på flera platser i landet.
Trafiksäkerhet är inte en prioriterad fråga för arbetsgivare14.10.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Resor i tjänsten uppfattas inte som en del av arbetsmiljöarbetet. I alla fall om vi ser till vad arbetstagare själva svarar när de fått frågan av Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF.
Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor14.8.2025 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid.
Pensionerade kvinnor tar tillbaka ratten – NTF och Länsförsäkringar i Jönköping gör det möjligt10.3.2025 09:03:26 CET | Pressmeddelande
Efter flera framgångsrika genomföranden återkommer utbildningen "Ta tillbaka ratten" till Jönköping under 2025. Utbildningen är särskilt utformad för pensionerade kvinnor som har körkort, men som på grund av olika omständigheter inte kör bil. Satsningen ska främja kvinnors mobilitet och självständighet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum