NTF

Allt fler barn skadas på elsparkcyklar - endast 2 av 5 barn använder hjälm trots lagkrav

Dela

Elsparkcykeln blir ett allt vanligare inslag i trafikmiljön och det har skett en tydlig ökning av privatägda elsparkcyklar. Många barn använder sig av elsparkcykel för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter. Enligt statistiken hos Transportstyrelsen har antalet olyckor med elsparkcyklar bland barn 0–17 år ökat från 107 stycken 2020 till 867 olyckor 2023. Många struntar i att använda cykelhjälm och det är inte ovanligt att man skjutsar.

Barn på elsparkcykel med grå hjälm på huvudet. Förälder som står bakom och tittar på med en orange hjälm i handen.
Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Se till att era barn använder hjälm och följer de regler som gäller. Öva gärna tillsammans, så barnen lär sig köra säkert.

Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört observationsmätningar av förare på elsparkcykel på tio orter i Sverige. Förutom uppskattad ålder på föraren har även hjälmanvändning, skjutsning och typ av fordon (hyrd eller privat) noterats.

Elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h och en motor på högst 250 watt klassas som cykel och omfattas också av samma regler som gäller för cyklar. Det innebär att barn under 15 år enligt lag ska använda hjälm. NTF:s mätningar visar att det finns mycket att önska när det gäller hjälmanvändningen. Endast 2 av 5 barn (43%) har hjälm när de kör elsparkcykel. Av de som uppskattas vara 15 år eller äldre använder endast 1 av 20 (5%) hjälm.

- Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt. Vi på NTF vill att alla ska använda hjälm. Det är en relativt enkel skyddsutrustning, men den kan vara livsavgörande, säger Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

- Att hjälmanvändningen är så låg bland barn är oroande. Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Har du köpt en elsparkcykel till ditt barn är det också rimligt att du ser till att barnet använder cykelhjälm, fortsätter Malin Lundgren.

Många förare följer inte reglerna

Vid NTF:s observationer noterades också flera olika felbeteenden. Elsparkcyklarna körs på gångbana, trottoar och framförs inte sällan med för hög fart. Vanligt är också att man skjutsar, vilket är förbjudet. Nästan var tionde förare skjutsade och majoriteten av dessa var barn som hade med en kompis på elsparkcykeln.

- Många har inte koll på att elsparkcykel faktiskt klassas som en cykel i de flesta fall. Det handlar om var man får köra och hur elsparkcykeln och du som förare ska vara utrustad. Vi på NTF vill öka kunskapen om vad som gäller, menar Malin Lundgren, verksamhetschef NTF Väst.

- Som förälder behöver du prata med barnen om hur de kör och vad de behöver tänka på så att de inte riskerar att skada sig själva eller andra. Elsparkcyklar accelererar snabbt och det är viktigt att anpassa farten. Se hur ditt barn kör och öva gärna på att bromsa under kontrollerade former, fortsätter Malin Lundgren.

NTF:s observationer genomfördes under tre veckor i augusti och september 2024. Totalt observerades 720 förare av elsparkcykel i följande städer: Falun, Gävle, Göteborg, Jönköping, Karlstad, Nyköping, Skövde, Sundsvall, Trollhättan och Västerås. Observationerna är en uppföljning efter förra årets enkätstudie, där kunskapen om regler för elsparkcykel visade sig vara låg. 

Enligt Transportstyrelsens statistik har antalet olyckor med elsparkcykel fyrdubblats från 2019 till 2023. 75% av olyckorna är singelolyckor, där alltså inget annat fordon är inblandat.

Detta gäller för elsparkcyklar:

  • Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar. Det innebär att du kan köra på cykelvägar och i viss utsträckning även på bilvägar. Det är inte tillåtet att köra en elsparkcykel på en trottoar eller gångbana.
  • Elsparkcykeln ska ha bromsar och en ringklocka.
  • Kör du i mörker ska elsparkcykeln ha fram- och baklyse samt vara utrustad med reflexer.
  • Om den som kör är yngre än 15 år krävs hjälm, men vi rekommenderar att alla som cyklar ska använda hjälm.
  • Du får inte skjutsa någon på en elsparkcykel.
  • Det är inte tillåtet att parkera en elsparkcykel på en gång- eller cykelbana om det inte finns en uppställningsplats eller anordning för parkering av cyklar.

Tips till dig som förälder med barn som kör elsparkcykel:

  • Gå igenom och testkör elsparkcykeln tillsammans med ditt barn. Speciellt viktigt att barnet vet hur man bromsar och lär sig reglera hastigheten. Prova gärna att köra själv så du vet vilken hastighet det går att komma upp i. Detta är bra att göra flera gånger, så du säkerställer att hastigheten inte har manipulerats.
  • Gå igenom med ditt barn vilka regler som gäller och hur barnet ska köra i olika situationer. Till exempel hur man korsar en väg, hur hastigheten ska anpassas och att det är förbjudet att skjutsa.
  • Se till att ditt barn använder hjälm. Kolla gärna så att den sitter på ordentligt.
  • Titta gärna på våra filmer tillsammans om säker elsparkcykling. De hittar du på ntf.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Barn på elsparkcykel med grå hjälm på huvudet. Förälder som står bakom och tittar på med en orange hjälm i handen.
Föräldrar behöver ta ett större ansvar. Se till att era barn använder hjälm och följer de regler som gäller. Öva gärna tillsammans, så barnen lär sig köra säkert.
Ladda ned bild
Ung kvinna som knäpper fast en hjälm på huvudet
Vid olyckor med elsparkcykel är det vanligt med huvudskador. Genom att använda cykelhjälm minskar du risken för en allvarlig huvudskada betydligt.
Ladda ned bild

Länkar

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en ideell idéburen organisation som arbetar för allas rätt till en säker och hållbar trafik. Det övergripande målet är Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande

Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.

Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande

Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye