Lindholmen Science Park

Morgondagens digitala godståg testas i Sverige

Dela

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park

 Demotåget är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg. 

Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park berättar om testerna. 

– Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna. 

Automatkoppel – en pusselbit i morgondagens digitaliserade järnväg
Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet FP 5 TRANS4M-R*. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Detta ska bland annat ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg. 

Flera fördelar med automatkoppel
Här spelar utvecklingen av DAC en betydande roll då det möjliggör flera digitala lösningar. DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras. 

300 000 kilometer testresultat för analys
Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen inför introduktionen av DAC på de europeiska godsvagnarna. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer. 

Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen. 

– Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg. 

Projekt med flera samarbetspartners Trafikverket har ansvarat för att definiera vilka tester som ska utföras samt förbereda demotåget och Rail Sweden har varit uppdragsledare. Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith. 

*Finansieras av Europeiska unionen. Åsikter som uttrycks är dock endast författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis åsikter från Europeiska unionen eller Europe’s Rail. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

Nyckelord

Kontakter

Kontaktpersoner:
Anna Björkman, programledare Rail Sweden, en del av Lindholmen Science Park. Anna.bjorkman@lindholmen.se
073-252 11 36

Emilie Zetterström, kommunikatör Rail Sweden vid Lindholmen Science Park. Emilie.zetterstrom@lindholmen.se
072-151 75 79

Jan Bergstrand, senior strateg, Trafikverket
Jan.bergstrand@trafikverket.se
070-745 32 65

Lotta Andersson, press och kommunikation, Trafikverket
lotte.eriksson@trafikverket.se

Bilder

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild

Länkar

Lindholmen Science Park

Lindholmen Science Park driver flera av Sveriges främsta projekt som spänner mellan forskning och experimentell utveckling inom AI, mobilitet och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 25 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

Jönköpings län tar täten i pilotprojektet Demokrati i rörelse7.10.2025 08:02:00 CEST | Pressmeddelande

Jönköpings län blir först i landet att testa en ”demokratikanon”. 8 oktober är det kickoff för pilotprojektet Demokrati i rörelse på Jönköpings läns museum. Med utgångspunkt i litteratur, dokumentärer och poddar ska den nationella piloten rusta gymnasieelever för framtida samhällsengagemang. Kickoffen bjuder bland annat på föredrag av Martin Schibbye och författarsamtal med Jens Lapidus.

Pressinbjudan: Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar29.4.2025 09:48:52 CEST | Pressinbjudan

Resultat från Europas största systemdemonstration av elektrifierade lastbilar presenteras den 7 maj i Göteborg. Under dagen medverkar flera riksdagspolitiker samt ledande näringslivsaktörer och på plats finns bland annat Scania tillsammans med Dagabs 64-tons ellastbils-ekipage som rullat i projektet i mer än tre år. Volvokoncernen kommer att ha världspremiär för en helt nyutvecklad eldriven trailer.

Mission 0 House säkrar femårig forskningsfinansiering och expanderar – fem lärosäten ansluter19.3.2025 09:03:00 CET | Pressmeddelande

Mission 0 House, ett unikt samarbete mellan industri och akademi med målet att eliminera växthusgasutsläpp från tillverkningsprocesser, har säkrat sin första långsiktiga forskningsfinansiering. Flera ledande företag, tillsammans med Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen), har gemensamt garanterat nästan 100 miljoner kronor för de kommande fem åren.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye