Lindholmen Science Park

Morgondagens digitala godståg testas i Sverige

Dela

Nu rullar det första demonstrationståget med digitalt automatkoppel på sträckan Nässjö–Göteborg. Kopplet möjliggör elektrifiering och dataöverföring mellan vagnarna. Det skapar förutsättningar för att öka säkerheten och järnvägens kapacitet samt bidrar till samhällsnytta och ökad konkurrenskraft.

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park

 Demotåget är en viktig pusselbit i arbetet med att testa det digitala automatkopplet som ska bidra till att modernisera godstrafik på järnväg. 

Anna Björkman, ansvarig för testerna och programledare vid Rail Sweden vid Lindholmen Science Park berättar om testerna. 

– Det är viktigt att köra demotåg på flera ställen i Europa för att testa de tekniska lösningarna, säkerställa tillförlitlighet samt ge användare möjlighet att förstå hur automatkopplet fungerar. I det svenska demotåget testar vi tekniken i regelbunden, kommersiell trafik för att kunna undersöka hur automatkopplet fungerar när det används under lång tid och under de kalla årstiderna. 

Automatkoppel – en pusselbit i morgondagens digitaliserade järnväg
Initiativet och arbetet med att utveckla det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet FP 5 TRANS4M-R*. Projektets övergripande mål är att verka för att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet. Detta ska bland annat ske genom att utveckla automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och en säkrare järnväg. 

Flera fördelar med automatkoppel
Här spelar utvecklingen av DAC en betydande roll då det möjliggör flera digitala lösningar. DAC innebär att ihop- och i särkoppling av vagnar går snabbare än dagens fysiskt tunga och tidskrävande arbete samt att man kan köra längre och tyngre tåg. Det kommer också möjliggöra fjärrstyrd frånkoppling av vagnar vilket förbättrar säkerheten och arbetsmiljön. Det öppnar också för att automatiserade bromsprov kan genomföras vilket innebär att arbetet med att förbereda tåget inför avfärd kan effektiviseras. 

300 000 kilometer testresultat för analys
Demotåget körs av operatören CFL Cargo och tåget trafikerar sträckan mellan Göteborgs hamn och Nässjös kombiterminal. Tåget består av 20 godsvagnar varav tre vagnpar är utrustade med DAC från olika tillverkare. Syftet är att studera hur kopplen beter sig över tid och under vinterförhållanden för att kunna ge input till livscykelkostnadskalkylen inför introduktionen av DAC på de europeiska godsvagnarna. Demotåget kommer att rulla från mitten av 2024 och under ungefär två år och det beräknas då ha kört cirka 300 000 kilometer. 

Jan Bergstrand, senior strateg på Trafikverket och programledare för gods inom Europe’s Rail, kommenterar betydelsen av demotågen. 

– Demonstrationerna är viktiga för att utveckla och säkerställa lösningarna samt för att bekräfta att en investering i DAC möjliggör införande av kompletterande tekniker som möjliggör överflyttning av mer gods från väg till järnväg. 

Projekt med flera samarbetspartners Trafikverket har ansvarat för att definiera vilka tester som ska utföras samt förbereda demotåget och Rail Sweden har varit uppdragsledare. Svensk Maskinprovning deltar också i projektet. Vid start har demotåget digitala automatkoppel från Knorr-Bremse, Dellner och Voith. 

*Finansieras av Europeiska unionen. Åsikter som uttrycks är dock endast författarnas och återspeglar inte nödvändigtvis åsikter från Europeiska unionen eller Europe’s Rail. Varken Europeiska unionen eller den beviljande myndigheten kan hållas ansvariga för dem.

Nyckelord

Kontakter

Kontaktpersoner:
Anna Björkman, programledare Rail Sweden, en del av Lindholmen Science Park. Anna.bjorkman@lindholmen.se
073-252 11 36

Emilie Zetterström, kommunikatör Rail Sweden vid Lindholmen Science Park. Emilie.zetterstrom@lindholmen.se
072-151 75 79

Jan Bergstrand, senior strateg, Trafikverket
Jan.bergstrand@trafikverket.se
070-745 32 65

Lotta Andersson, press och kommunikation, Trafikverket
lotte.eriksson@trafikverket.se

Bilder

Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Utvecklingen av det digitala automatkopplet (DAC) görs inom samarbetet Europe’s Rail och projektet TRANS4M-R. Målet är att öka järnvägens kapacitet, kvalitet och produktivitet genom automatiserade och digitaliserade arbetsprocesser som bidrar till högre effektivitet och säkerhet. Foto: Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild
Lindholmen Science Park
Ladda ned bild

Länkar

Lindholmen Science Park

Lindholmen Science Park driver flera av Sveriges främsta projekt som spänner mellan forskning och experimentell utveckling inom AI, mobilitet och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 25 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.

Följ Lindholmen Science Park

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lindholmen Science Park

De får samarbeta med mobilitetsbranschen kring koldioxidutsläpp och säkerhet25.6.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

MobilityXlab, samarbetsplattformen för mobilitetsindustrin med Lindholmen Science Park som värd, har bjudit in fyra innovativa startup att gå med i programmets 13:e antagningsomgång (batch). Biofiber Tech (Sverige), GO TO-U (USA), Terranet (Sverige) och Megasets (Storbritannien) valdes ut av MobilityXlabs partnerföretag för sina lösningar som kan minska koldioxidutsläpp genom biokompositmaterial, förbättra laddningen av elfordon (EV) och utveckla säkerheten inom autonom körning.

MobilityXlab selects four startups to drive transport decarbonization and safety innovations25.6.2024 15:00:00 CEST | Press Release

MobilityXlab, a leading collaboration platform for the mobility industry hosted by Lindholmen Science Park, announces the selection of four innovative startups to join Batch 13. The chosen startups—Biofiber Tech (Sweden), GO TO-U (USA), Terranet (Sweden), and Megasets (United Kingdom)—were selected by MobilityXlab's partner companies for their solutions aimed at advancing transport decarbonization with biocomposite materials, improving electric vehicle (EV) charging, and enhancing development and safety in autonomous driving.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye