132 128 skräphjältar plockade 240 ton skräp i lördags – här var de flitigast

I lördags deltog 132 128 svenskar, gamla som unga, när hela Sverige plockade skräp tillsammans med Håll Sverige Rent på World Cleanup Day. Tillsammans samlades över 240 000 kilo skräp in.
– Engagemanget under dagen var helt otroligt. Nu gäller det att hålla i resterande 364 dagar på året, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Här kan du se topplistor över landets flitigaste kommuner och län samt var det plockades mest skräp.

I lördags gick hela Sverige ut för att plocka skräp. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann

Den 21 september, i samband med den internationella FN-dagen World Cleanup Day, arrangerade Håll Sverige Rent för sjunde året i rad Hela Sverige plockar skräp, dagen då hela Sverige från norr till söder samlas för att plocka skräp. Deltagandet i år var stort och totalt plockade 48 441 vuxna och 83 687 barn skräp runt om i landet.

– De flesta svenskar är överens om att skräp är ett stort problem och engagemanget för att stoppa nedskräpningen är enormt. Nu vill vi se samma glöd från politiken, företag och kommuner, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

TOPP TIO: Kommunerna där det plockades mest skräp

HÄR KAN DU SE HUR MYCKET SKRÄP SOM PLOCKADES I VARJE KOMMUN – KLICKA HÄR

Kommun Antal deltagare Plockat skräp (kg)
Stockholm 15 952 29 033
Göteborg 6 493 11 817
Örebro 3 972 7 229
Malmö 3 766 6 854
Norrköping 3 683 6 703
Linköping 3 165 5 760
Uppsala 2 981 5 425
Haninge 2 591 4 716
Täby 2 126 3 869
Nacka 2 079 3 784

TOPP FEM: Länen där det plockades mest skräp

Län Antal deltagare Plockat skräp (kg)
Stockholms län 38 959 70 905
Västra Götalands län 19 737 35 258
Skåne län 13 620 24 788
Uppsala län 6 135 11 165
Örebro län 5 764 10 490

Så räknar vi ut hur mycket skräp som plockats

Deltagarna har själva rapporterat in till Håll Sverige Rent hur många påsar skräp de plockat under dagen. För 2024 hade varje person i genomsnitt samlat ihop 2,6 påsar. Baserat på Håll Sverige Rents skräpmätningar i stadsmiljö har vi satt ihop en genomsnittlig skräppåse och vägt den. Genom att skala upp det totala antalet rapporterade påsar och multiplicera med vikten för en genomsnittlig påse, har vi kunnat uppskatta den totala mängden insamlat skräp.

TOPP TIO: Sveriges flitigaste skräpplockarkommuner – flest deltagare i förhållande till kommunens folkmängd

HÄR KAN DU SE ALLA DELTAGARE FÖRDELAT PÅ KOMMUN OCH LÄN – KLICKA HÄR

Kommun Antal deltagare Andel av folkmängd (%)
Hedemora 1 304 8,50%
Nykvarn 530 4,38%
Håbo 992 4,32%
Haparanda 348 3,79%
Laxå 189 3,44%
Knivsta 694 3,35%
Töreboda 306 3,35%
Tomelilla 445 3,26%
Gällivare 530 3,06%
Gnesta 348 3,02%

TOPP FEM: Sveriges flitigaste skräpplockarlän – flest deltagare i förhållande till länets folkmängd

Län Antal deltagare Andel av folkmängd (%)
Örebro län 5 764 1,87%
Östergötlands län 8 788 1,86%
Dalarnas län 4 749 1,65%
Stockholms län 38 959 1,59%
Södermanlands län 4 759 1,58%

Få erkänner nedskräpning

Håll Sverige Rents Skräpbarometer, som släpptes på World Cleanup Day, visar att 7 av 10 svenskar tycker att skräp är ett stort problem och nästan alla svenskar, 97 %, tycker att det finns miljöer där nedskräpningen behöver minska. Viktigast är det att skräpet minskar i hav, vattendrag och på stränder.

Rastplatser och bilvägar är dock de platser som upplevs som de mest skräpiga och nästan var femte svensk tycker det är skräpigt i sitt bostadsområde. Väldigt få erkänner att de har skräpat ner det senaste året, bara 1 av 10. Bland snusare erkänner 1 av 4 att de har skräpat ner.

Läs mer om svenskarnas attityder, kunskap och beteenden kring nedskräpning i Skräpbarometern 2024.

Totalt samlades över 240 ton skräp in. Foto: Håll Sverige Rent / Emma Grann
Fimpar, snus, engångsförpackningar i plast och våtservetter är några av de vanligaste skräpen. Foto: Håll Sverige Rent

Om oss

Nu ska skräpet designas bort1.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nedskräpning är ett av vår tids största samhällsproblem. Och trots att det är olagligt att skräpa ner i Sverige hittar vi skräp överallt - i havet, i städer, på höga bergstoppar och alla ställen där emellan. Mycket av skräpet är förpackningar från sånt vi äter och dricker. Nu lanserar Håll Sverige Rent och Näringslivets Producentansvar en guide som ska hjälpa producenter och förpackningsutvecklare att ta med nedskräpningsperspektivet redan i designfasen av förpackningar.

Den skräpiga baksidan av hummerfisket23.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag, den 23 september, går årets hummerfiskepremiär av stapeln och många fritidsfiskare ger sig ut längs svenska väst- och bohuskusten i jakt på havets läckerhet. Men den skräpiga baksidan av hummerfisket är att det förloras nästan 4 000 hummertinor varje år. De blir kvar i havet och fortsätter fånga fisk och skaldjur i flera år – helt i onödan. Men det finns knep som minskar risken för att förlora en hummertina.

Hur skräpar vi ner? Skräpbarometern avslöjar svenskarnas beteenden och åsikter20.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

7 av 10 svenskar tycker att skräp är ett stort problem och hela 97 % av svenska folket tycker att skräpet behöver minska. Det visar Håll Sverige Rents årliga Skräpbarometer där allmänhetens inställning till nedskräpning har undersökts. Snusare är de som i högst grad erkänner nedskräpning och rekordmånga, 6 av 10, uppger att de plockat skräp efter andra det senaste året.

Ny statistik: 9 av 10 svenskar tycker man ska säga till den som skräpar ner17.9.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

I samband med World Cleanup Day nu på fredag släpper Håll Sverige Rent årets Skräpbarometer, en årlig undersökning om svenskarnas attityd, kunskap och beteende kring nedskräpning. Men redan nu kan vi avslöja några unika siffror ur rapporten, och resultatet är tydligt – svenskarna tycker det är rätt att plocka skräp efter andra och nästan alla tycker man ska säga till den som skräpar ner.