Svenska damlaget uttaget till World Cup i bowling

Förbundskapten Robert Andersson har tagit ut det svenska damlaget till IBF World Cup i Hong Kong som spelas den 6-14 januari 2025. Hela kvartetten tog hem medaljer vid Sveriges framgångsrika EM i juni och tre av dem var med och vann lagguldet vid World Cup 2022.
– Vi har ett jättestarkt lag och det känns spännande att ha chans att försvara guldet, säger förbundskapten Robert Andersson.

Det svenska damlaget är uttaget till World Cup i bowling som spelas den 6-14 januari 2025 i Hong Kong.

Vid damernas EM i Wittelsheim i juni tog Sverige åtta medaljer, varav fyra guld. Den 6-14 januari 2025 väntar ny medaljjakt då det är dags för IBF World Cup i Hong Kong. Följande spelare representerar Sverige i mästerskapet:

Anna Andersson, Spader Dam, Helsingborg
Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK, Partille
Nora Johansson, Spader Dam, Helsingborg
Jenny Wegner, Spader Dam, Helsingborg

Förbundskapten Robert Andersson
Assisterande coach Louise Sonne

Det svenska herrlandslaget spelar inte World Cup i januari utan det blir damlandslaget som representerar blågult och de reser till Hong Kong som regerande mästare. I november 2022 vann Anna Andersson, Josefin Hermansson, Cajsa Wegner och Jenny Wegner guldet i lagdistansen i World Cup vid Sunshine Coast i Australien. Anna Andersson, Josefin Hermansson och Jenny Wegner har därmed chans att försvara guldet och de gör det denna gång tillsammans med Nora Johansson som stod för ett historiskt EM i Wittelsheim i juni där hon tog fyra guld, varav guld i alla tre individuella tävlingsdistanserna. Totalt tog Nora Johansson medalj i alla sex distanser vid sitt första internationella mästerskap på seniornivå. Medaljskörden och alla gulden gjorde att det var det bästa internationella mästerskapet någonsin av en svensk bowlare på både dam- och herrsidan. Josefin Hermansson tog fem medaljer vid EM. Hela kvartetten som ska spela World Cup var en del av laget som vann EM-guld i 5-manna. Jenny Wegner tog även brons i 3-manna tillsammans med Nora Johansson och Josefin Hermansson.
– Alla fyra i laget har mycket mästerskapserfarenhet och gjorde det bra vid EM. Sedan är det givetvis lite synd att det inte är lika många platser i laget vid World Cup som till EM. Det är alltid tufft för dem som får stå utanför den här gången, säger Robert Andersson.

Tävlingsdistanserna i World Cup är singel och lag.
– Det känns spännande att vi har chans att försvara lagguldet. Jag skulle säga att vi är favoriter tillsammans med USA, Malaysia och Singapore. Sedan är det alltid mycket som ska stämma. Det är bara två tävlingsdistanser i World Cup vilket gör det tuffare att ta medalj där än vid ett VM.

Just VM kommer också att spelas i Hong Kong i november 2025 och i samma tävlingshall som World Cup. Mästerskapshallen Kai Tak Sports Park Bowling Centre står ännu inte helt klar utan håller på att byggas just nu.
– Det blir bra att kunna dra lärdomar av hallen som vi också har nytta av till VM, vilket jag även kan ta vidare till herrarna som inte är med i januari.

Första helgen i december kommer World Cup-laget att ha ett förberedelseläger inför mästerskapet. Som del i uppladdningen väntar även två tävlingar tillsammans med hela Team Sweden under hösten då Söderköping Ladies Open och Eslöv Ladies Tournament står på programmet. World Cup-spelarna kommer också att spela ytterligare en tävling tillsammans. Vilken är ännu inte fastställd. World Cup blir därefter en riktig rivstart på 2025.
– Det är inte särskilt vanligt att vi har ett mästerskap på seniornivå i januari och spelarna får vara inställda på att det blir lite annorlunda jul- och nyårsfirande för dem i år. Det krävs mycket förberedelser inför mästerskapet under den perioden, säger Robert Andersson.

IBF World Cup 2025
När: 6-14 januari