Varbergstunneln: Ökade krav på klimatanpassning och säkerhet

Planen innehåller en rad åtgärder för att klimatanpassa anläggningen. Exempelvis placeras spåren högre upp från markytan för att klara av högre vattennivåer i framtiden. Säkerhetsaspekterna har utvärderats noga, och bland annat lett till att avståndet mellan utgångarna till räddningstunneln blir 300 meter istället för 500 meter.
– Under de år som vi har arbetat med att projektera Varbergstunneln har kraven för klimatanpassning skärpts, säger Trafikverkets projektledare Andreas Gustafsson. Dessutom har vi fått mer detaljerad kunskap om förutsättningarna och detta har påverkat de lösningar som vi nu förespråkar.
Under samrådsperioden inkom även en rad synpunkter som har lett till nya lösningar. Port under järnvägen vid Vareborg istället för planskild korsning med bro över, är en av dessa.
– Vi kan redan nu konstatera att kostnaden blir högre, fortsätter projektledare Andreas Gustafsson. Det är framförallt åtgärderna för klimatanpassning och säkerhet som står för kostnadsökningen.
Enligt dagens beräkningar kommer kostnaden för Varbergstunneln att uppgå till 3,9 miljarder kronor räknat i 2009 års penningvärde. Ursprungsberäkningen låg på 2,9 miljarder kronor.
Byggtiden av Varbergstunneln är beräknad till mellan år 2019 och 2024.
FAKTA
Järnvägsplanen ställs ut för granskning om cirka en månad och därmed blir tillgänglig för intressenter och allmänhet. I planen presenteras den valda lösningen för dubbelspår på sträckan Varberg-Hamra. Syftet är att i detalj klargöra hur mycket mark som behöver tas i anspråk och hur projektet är tänkt att genomföras. Järnvägsplanen innehåller även den miljökonsekvensbeskrivning (MKB) som godkändes av Länsstyrelsen Hallands län i september 2015.
Exempel åtgärder för klimatanpassning
- Betongtrågen (dvs. ”tunnlar utan tak”) blir längre och får kraftigare konstruktion
- Spåren placeras högre upp från markytan, vilket kräver högre bullerskydd och ändrad grundläggning för bullervallar
- Större dammar, pumpar och större dimension på VA-ledningar för att kunna stå emot större vattenflöden.
Exempel säkerhetsåtgärder
- Utgångar till räddningstunnel från järnvägstunneln med 300 meters mellanrum istället för 500 meter
- Delar av tunneln kräver mer omfattande förstärkningar och försiktig sprängning på grund av mindre bergtäckning
Övriga exempel
- Kraftig ökning av förorenade massor i järnvägsområdet, Lassabackadeponin och från kvarteret Renen ger högre kostnader för transport och omhändertagning.
- För att säkra trafikeringen under utbyggnadstiden byggs en tillfällig bangård vid dagens stationsområde.
Exempel synpunkter efter samråd 2015
- En port under järnvägen vid Vareborg istället för planskild korsning med bro över
- Cirkulationsplats istället för trevägskorsning nordost om Österleden
- Förlängning av bullervallar sydväst om Österleden
- Räddningstunnelns mynning i Breared placeras i samma läge som spårtunneln, vilket innebär att ingreppet i rekreationsområdet norr om tunnelmynningen blir mindre.
Nyckelord
Kontakter
Kontaktperson
Andreas Gustafsson, projektledare Varbergstunneln, telefon 010-124 16 51, 070-724 58 48
Trafikverkets pressjour 0771-31 15 00
Bilder


Länkar
Om
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
