Att demonisera flyget uppfyller inga klimatmål
I en tid när klimatkrisen står högst på agendan, har flyget blivit en symbol för hela klimatfrågan. Det är lätt att tro att om vi slutar flyga, löser vi alla problem. Men det krävs mer. Idag skriver Svenska Resebranschföreningen en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Den handlar om att vi behöver fokusera på rätt problem, för att nå våra klimatmål. Problemet är inte flyget, utan utsläppen. Och lösningen, enligt SRF, är inte att sluta flyga utan att våra politiker vågar satsa på en hållbar omställning för flygresandet.
Det sker förändringar inom flyget, både inrikes och utrikes. Nyligen meddelade flygbolaget BRA att de blir en underleverantör till SAS och lämnar Bromma. SAS storsatsar på Kastrup istället för Arlanda, vilket bäddar för att Nordens rese-nav flyttar söderut. Och trots att Sverige är beroende av ett fungerade inrikesflyg för att främja tillväxten, ser vi hur det offentliga Sverige uppmanar sina anställda att ta tåget istället för flyget när de reser i tjänsten. Affärsresandet, som tappade kraftigt under pandemin, har inte heller återhämtat sig i på samma sätt i Sverige som i andra länder och när affärsflyget minskar drabbas även det privata flygresandet, eftersom båda behövs för att upprätthålla våra flyglinjer runt om i landet.
Sammantaget allt som sker, ställer sig Svenska Resebranschen därför frågan i dagens debattartikel om vi verkligen vill ha kvar flyget som en viktig del av Sveriges infrastruktur?
-Vi ser en olycklig utveckling och det drabbar vårt inrikesflyg, som Sverige på många sätt är beroende av. Vill vi ha det kvar, krävs det en politisk vilja att minska flygets utsläpp och att satsa på fossilfritt flygbränsle. Regeringen behöver gå först och leda utvecklingen, samt föregå med gott exempel och att välja fossilfritt när de flyger i tjänsten, säger Didrik von Seth, Generalsekreterare på Svenska Resebranschföreningen.
Anledningen till att det fossila bränslet inom flyget inte har fått det genomslag som det förtjänar, är att tillgången fortfarande är låg och prislappen betydligt högre än dagens fossila alternativ. En nyckelfaktor för att minska flygets klimatpåverkan är därför att öka produktionen av fossilfritt bränsle i Sverige och säkerställa att det inte går på export. När tillgången ökar kan prisnivån sjunka.
När tågtrafiken gick från diesel till eldrift på 80-talet, drev staten den omställningen. Även när biltrafiken elektrifierades subventionerades förändringen. Nu är det flygets tur att göra samma resa och Svensk Resebransch vill se en liknande satsning för flyget.
-Vi står inför ett paradigmskifte och klimatkrisen kräver att regeringen tar sitt ansvar och leder landet genom omställningen till fossilfritt. Ska vi behålla flyget som en del av vårt transportsystem, behövs det kraftfulla åtgärder för att minska dess klimatpåverkan. Regeringen behöver ta initiativ till att subventionera omställningen, precis som de gjort för tåg och elbilar, avslutar Didrik von Seth.
Nyckelord
Kontakter
Didrik von SethGeneralsekreterare/VD
Tel:0722236746didrik.vonseth@srf-org.seLänkar
Följ Svenska Resebranschföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen
Orimligt att affärsresenärer inte kan välja tåget15.6.2024 14:07:02 CEST | Pressmeddelande
Hur svårt kan det vara att boka en tågbiljett? Nästan omöjligt enligt svenska affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ till sina kunder. Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och idag skriver Svenska Resebranschföreningen (SRF) en debattartikel i SvD och kräver en handlingsplan från alla inblandade.
Flygresandet ökar, när tåget saknar kapacitet24.5.2024 11:41:52 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av inrikesflyget ökade i april, jämfört med samma period året innan. Samtidigt minskade köp av tågresor inom landet. Det här visar färsk statistik från Svenska Resebransch Föreningen (SRF).
Satsningar på svensk infrastruktur krävs för att säkra reseindustrins tillväxt20.5.2024 16:03:38 CEST | Pressmeddelande
Brister inom svensk infrastruktur utgör ett hinder för rese- och besöksnäringens utveckling och tillväxt. Det visar en färsk undersökning där femhundra beslutsfattare inom resesektorn har svarat på hur infrastrukturen påverkar deras verksamhet. Den nya rapporten presenterades på Resebranschens Vårmöte, där stora delar av den svenska resebranschen samlades tillsammans med politiker och representanter från Svenskt Näringsliv.
Caroline Lundkvist tillträder som kommunikationsansvarig för Svenska Resebranschföreningen.24.4.2024 11:32:34 CEST | Pressmeddelande
Svenska Resebranschföreningen SRF har rekryterat Caroline Lundkvist till en nyinrättad tjänst som kommunikationsansvarig. Caroline kommer närmast från Kulturrådet, där hon har ansvarat för kommunikationen på Kulturskolecentrum.
Nordiska regeringarna bör stoppa EU-förslag om resor25.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
EU-kommissionen lade i slutet av förra året ett antal förslag om justeringar i EU:s direktiv för paketresor. Initiativet har haft som syfte att komma till rätta med tillkortakommanden som blev tydliga under pandemin. Bland annat vill man begränsa möjligheterna till förskottsbetalningar samt vidga begreppet paketresor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum